مطالب در مورد جوجه ها و پرندگان

چطور به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟ تقلید صدای مرغ مینا

حرف زدن مرغ مینا

چطور به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟ تقلید صدای مرغ مینا

آموزش حرف زدن مرغ مینا
از بین پرنده های مختلف، بیشتر طوطی سانان استعداد سخنگویی دارند. اما مرغ مینا و یا مرغ مقلد نیز می تواند حتی بهتر از برخی طوطی ها، صداهای اطراف خود را تقلید و تکرار کند. این پرنده از بهره هوشی بالایی برخوردرا بوده و با آموزش و تکرار می توان تکرار کلمات و حتی جمله بندی های کوتاه را به مرغ مینا آموزش داد. در این نوشته از وب سایت چین هچ به آموزش سخنگو کردن مرغ مینا پرداخته ایم. در صورت نیاز به دستگاه جوجه کشی برای پرورش مرغ مینا می توانید از صفحه اصلی وب سایت دیدن فرمایید.

برای سخنگویی مرغ مینای نر بهتر است یا ماده؟
هر دو جنس نر و ماده مرغ مینا توانایی خوبی در یادگیری کلمات و تقلید آنها را دارند. اما مرغ مینای نر می تواند به صورت واضح تر کلمات را تقلید کند. از این رو بیشتر افراد مرغ مینای نر را برای سخنگویی انتخاب میکنند. اما ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که مرغ مینای نر بعد سن بلوغ به جفت نیاز دارد و ممکن است در جست و جوی جفت از خانه فرار کند. همچنین نژاد مرغ مینای گوشواره ای واضح تر و سریعتر از سایر نژادها حرف زدن را یاد میگیرد.

سن آموزش حرف زدن به مرغ مینا چقدر است ؟
برای آموزش سخن گفتن سعی کنید از پرنده های جوان استفاده کنید . جوجه های 2 ماهه گزینه ی مناسبی برای آموزش می باشند . البته بسته به شرایط نگهداری امکان آموزش سخن گفتن در سنین بالا نیز وجود دارد.در قسمت آموزش پرورش و نگهداری مرغ مینا میتوانید اطلاعات لازم و کافی درباره سخن گرفتن مرغ مینا را مطالعه نمایید.

مرغ مینای جوان را برای آموزش سخنگویی انتخاب کنید
برای آموزش حرف زدن مرغ مینا بهتر است که سراغ پرنده های جوان رفت که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشند. مرغ مینای نر معمولا در سن دو سالگی به بلوغ می رسد. همچنین حداکثر عمر این پرنده نیز 15 سال می باشد و مرغ مینای اهلی اگر تحت شرایط مطلوب نگه داری شود می تواند 8 الی 10 سال عمر کند.

مرغ مینای جوان را برای آموزش سخنگویی

انتخاب جوجه دو ماهه مرغ مینا برای نگه داری و آموزش سخنگویی مطلوب خواهد بود. جوجه های مینا به صورت غریزی از زمان تولد به گوش دادن صداهای اطراف خود توجه میکنند. اگر صدا و یا کلمه ای به صورت مکرر به گوش آنها برسد، آن صدا ملکه ذهن پرنده میشود و پرنده وقتی حنجره آن به خوبی رشد نمود می تواند آن صدا را تقلید کند.

خیلی از افراد از استعداد سخنگویی مرغ مینا بی خبر می باشند. اما مرغ مینا ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. این پرنده بسیار اجتماعی است و به راحتی اهلی میشود. آموزش سخنگویی مرغ مینا نیز نیاز به صبر و حوصله و زمان زیادی دارد. یک مرغ مینای بالغ می تواند در کمتر از 3 ماه و دیگری ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا بتواند کلماتی را تقلید کند ولی هرچه قدر سن پرنده کمتر باشد، سرعت یادگیری او نیز بیشتر خواهد بود. البته مرغ مینای مسن نیز می تواند دست آموز شود و تکرار کلمات را تقلید کند. ولی آموزش سخنگویی به این نوع مرغ مینا بسیار زمان بر خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های ذاتی مرغ مینا، حس حسادت و رفتار پرخاشگرانه آنها می باشد. این پرنده اگر کمبود محبت احساس کند، بدجنس خواهد شد و عصبانیت و اعتراض خود را بیان خواهد کرد. یک مرغ مینای سخنگو در حضور افراد غریبه نیز تمایل به سخنگویی دارد. در حالیکه برخی از طوطی ها فقط با صاحبانشان سخن میگویند.

آیا استفاده از صدای مرغ مینا برای آموزش سخنگویی لازم است ؟
خیر ، استفاده از صدای مرغ مینای دیگر ، بیشتر در زمان جفت گیری و یا زمانی که پرنده ی خود را گم کرده اید میتواند موثر باشد. در آموزش سخن گفتن بهتر است کلماتی که درصدد یاددهی آن به پرنده هستید را پخش کنید .

انتخاب کلمات ساده برای سخنگو نمودن مرغ مینا
برای شروع آموزش سراغ کلمات ساده بروید. بعنوان مثال با کلمه سلام شروع کنید. این کلمه بسیار ساده و البته پرکاربرد می باشد. سلام کردن مرغ مینا نیز برای بینندگانش بسیار جذاب خواهد بود.

در هر بار تکرار کلمه باید دقیقا کلمه را با لحن قبلی تکرار کنید. همچنین صداهای نرم و لطیف برای آموزش سخنگویی مرغ مینا مناسب خواهد بود. از این رو پرنده های سخنگو صدای زن را بسیار واضح تر و رساتر از صدای مرد تقلید میکنند. همچنین بهتر است که فقط یک نفر به پرنده سخن گفتن را آموزش دهد. زیرا برای بسیاری از پرندگان سخنگو سلام زن با سلام مرد کاملا متفاوت بوده و هر یک یک کلمه جداگانه محسوب میشوند.

تکرار کلمات در زمان های خاص
تکرار رمز موفقیت شما در سخنگو کردن مرغ مینا خواهد بود. مرغ مینا معمولا پرنده ای پر سر و صداست. بهتر است که محیط نگه داری این پرنده به دور از صداهای دلخراش و سوت و جیغ باشد. زیرا اگر مرغ مینا به صورت مکرر در معرض صداهای دلخراش باشد، آنها را تقلید خواهد کرد که این تقلید صدا برای صاحبان آنها به هیچ عنوان رضایت بخش و خوشحال کننده نخواهد بود.

تکرار کلمات در زمان های خاص

کلمه انتخاب شده را روزی حداقل چهار مرتبه و در ساعت هایی مشخص در مقابل مرغ مینا تکرار کنید. در حین انجام این کار باید دقت کنید که دقیقا روبروی پرنده ایستاده باشید و با پرنده ارتباط چشمی برقرار نمایید. همچنین در هر تکرار حداقل به مدت 5 الی 10 ثانیه مکث کنید و سپس مجددا کلمه را تکرار کنید. این شیوه تکرار کلمه را می توانید به مدت پنج دقیقه اجرا کنید. بعد از اجرا، جایره مرغ مینا فراموش نشود. میوه های شیرین همچون انگور، شاه توت، گیلاس و انجیر از جمله خوراکی های مورد علاقه مرغ مینا می باشد که از آنها بعنوان پاداش میتوان استفاده کرد.

چرا که این کار باعث شرطی شدن مرغ مینا به رفتار و عکس العمل شما شده و باعث میشود پرنده برای سخنگویی آماده شود. به محض اینکه مرغ مینا اولین کمله را یاد گرفت، روند سخنگویی آن سرعت میگیرد. میتوانید کلمه دوم را نیز همانند کلمه اول به مرغ مینا آموزش دهید.

مرغ مینا هوش بالایی دارد آنها اگرچه نمی توانند درک درستی از کلمات داشته باشند، اما می توان جملات کوتاه نیز به آنها آموزش داد.

زمان آموزش کوتاه باشد
در هر بار آموزش و تکرار کلمه سعی کنید زمان آموزش بیشتر از 20 دقیقه طول نکشد. همچنین لازم است که به مرغ مینا فرصت کافی دهید تا به کلمات گفته شده شما فکر کند. آنها معمولا در اوایل صبح و عصر بهتر آماده آموزش می باشند.

در برخی موارد ممکن است به دلیل مشغله کاری نتوان در طول روز وقت زیادی با پرنده صرف نمود. در این مواقع بهتر است که از یک ریکوردر و یا دستگاه ضبط صدا استفاده کنید. کلمه و یا جمله مد نظرتان را با دستگاه ضبط نموده و در نزدیکی قفس مرغ مینا قرار بدهید. صدای خود را می توانید روزی نیم ساعت و با مکث 4 الی 5 دقیقه ای برای مرغ مینا پخش کنید.

مکان مناسب برای آموزش را انتخاب کنید
در حین آموزش سخنگویی مرغ مینا باید یک مکان ساکت و به دور از صدهای مزاحم انتخاب کنید. شب هنگام دقیقا زمانی است که مرغ مینا به استراحت می پردازد. در ساعت های اولیه می توان در یک محیط کم نور و تاریک، آموزش سخنگویی مرغ مینا را ادامه داد. چرا که در این وقت از شب، مرغ مینا کاملا آرام بوده و به دقت می تواند به صداهای اطراف خود توجه کند. اگر چشمان او بسته بود، نگران نشوید و به تکرار کلمه ادامه دهید.

آیا تغذیه در صحبت کردن مرغ مینا تاثیر دارد ؟
بله ، مرغ مینا پرنده ی باهوشی است، شما میتوانید با استفاده از تشویقی ها ، مرغ مینا را تشویق به سخن گفتن کنید. در این امر نباید زیاده روی شود که موجب شرطی شدن پرنده خواهد شد.

به مرغ مینا فرصت دهید تا به شما و مکان جدید عادت کند
زمانیکه مرغ مینا را خرید میکنید و یا از کسی هدیه میگیرد، باید منتظر بمانید تا پرنده به صاحب و محیط جدید عادت کند. او در روزها و هفته های اول ساکت و آرام خواهد بود، حتی ممکن است افسرده به نظر برسد. لذا در روزهای اول باید بیشتر به آن توجه نمود تا پرنده با صاحب جدید خو بگیرد. مرغ مینا می تواند احساسات را درک کند. هر مرغ مینا شخصیت منحصر به فرد خود را دارد. برخی از مرغ میناها از بچه ها متنفر بوده، درحالیکه برخی از آنها فقط به بچه ها توجه میکنند.

به مرغ مینا فرصت دهید تا به شما و مکان جدید عادت کند

بهتر است که مرغ مینا با دیگر پرنده های زینتی در یک جا نگه داری نشود. همچنین برای آموزش سخنگویی باید مرغ مینا بدون جفت باشد. در غیر اینصورت او بیشتر وقت خویش را با جفت سپری نموده و به صاحبش آنچنان توجه نخواهد داشت.

با پرنده خود در تعامل باشید
ارتباط برقرار کردن با مرغ مینا و حرف زدن مستقیم با او می تواند به آموزش سخنگویی او بسیار کمک کند. زمانیکه با پرنده وقت خود را صرف میکند حتما با او صحبت کنید. بعنوان مثال وقتی او را میبیند به او سلام کنید، یا اینکه زمانیکه بهش غذا می دهید به او بگویید غذا میخوری؟

هر گز مرغ مینای خود را تنبیه نکنید.حتی اگر او در یک جمع به اشتباه کلمه ای را به زبان آورد، هرگز مرغ مینای خود را سرزنش و یا تنبیه نکنید. این رفتار شما نتیجه ای جز دلسردی و بی توجهی پرنده به دنبال نخواهد داشت.

مرغ مینا را تشویق کنید
کارهایی که مرغ مینا انجام میدهد، مانند غذا خوردن از دست شما، بازی کردن با اسباب بازی و یا … را به دقت مشاهده کنید و پرنده را تشویق کنید. بعنوان مثال هر بار به او بعد از انجام کار آفرین بگویید. یا پسر خوب و یا هر کلمه دلخواه دیگر تا این عبارت ملکه ذهن او شود. همچنین می توانید از خوارکی های محبوب همچون مغزها و آجیل ها و یا تیکه های میوه شیرین بعنوان تشویق به مرغ مینا بدهید.

اگر می خواهید مرغ مینای شما به خوبی تکرار کلمات را یاد بگیرد، اجازه ندهید او به شنیدن سوت ها عادت کند. زیرا اگر مرغ مینا یک ریتم خاصی را تقلید کند دیگر کمتر علاقه به سخن گفتن کلمات و یا جملات را پیدا میکند.

از آینه استفاده کنید
استفاده از آینه در قفس میتواند باعث افزایش حس اعتماد و از بین رفتن استرس مرغ مینا شود. همچنین او با دیدن آینه شروع به برقراری ارتباط خواهد کرد. همچنین یک ظرف آب در داخل قفس مرغ مینا قرار دهید تا پرنده بتواند پرهای خود را تمیز کند. استحمام به شادابی مرغ مینا بسیار کمک میکند. فراموش نکنید مرغ مینا برای آموزش سخنگویی باید سرحال و سالم باشد. راز اصلی موفقیت شما در آموزش سخگویی مرغ مینا، تکرار و صبر و حوصله خواهد بود.

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک                         با شماره تماس:09211304206                          باسایت: barbodtak.com          ایدی تلگرام:@barbodtak

ایدی اینستاگرام : _barbod_tak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *