مطالب در مورد جوجه ها و پرندگان

ترفندهای نگه داری مرغ مینا در منزل

مرغ مینا

ترفندهای نگه داری مرغ مینا در منزل

مرغ مینا پرنده ای بسیار عجیب و در عین حال پرطرفدار می باشد. در واقع این استعداد سخنگویی و تقلید از گفتار انسانی است که باعث محبوبیت این پرنده در بین افراد شده است. این پرنده ها شخصیت جذاب و رفتارهای منحصر به فردی دارند. نگه داری از آنها در منزل میتواند برای علاقه مندان به پرنده های زینتی گزینه ای جذاب به نظر برسد. اما نگه داری از پرنده های زینتی در منزل نیاز به توجه و رعایت موارد خاصی دارد.

در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ با ترفندهای نگه داری مرغ مینا در منزل به کمک شما آمده ایم. برای اطلاعات بیشتر شما را به خواندن این مقاله دعوت میکنم.

برای مراقبت از مرغ مینا نیاز است که برای پرنده یک جایگاه ویژه در نظر بگیرید و نیازهای اساسی او را رفع کنید. بیشتر افراد ترجیح می دهند که به صورت تکی از این پرنده نگه داری کنند. به نظر می رسد مرغ مینا نیز با این مسئله مشکل خاصی ندارد و بدون نیاز به جفت می تواند به حیات خویش ادامه دهد. در حالیکه بسیاری از پرنده های زینتی بدون جفت افسرده میشوند.

این پرنده ها موجوداتی اجتماعی هستند و می توانند با صاحب جدید خود در مدت زمان کوتاه ارتباط برقرار کنند. به تدریج بعد از برطرف کردن نیازهای این پرنده او بعنوان عضو جدید خانواده در کنار شما خواهد بود.

تهیه قفس برای نگه داری مرغ مینا
برای نگه داشتن این پرنده در منزل لازم است که در ابتدا قفسی بزرگ برای پرنده فراهم کنید. اگر داخل قفس به اندازه کافی فضا داشته باشد، پرنده بیشتر احساس راحتی و شادی خواهد کرد. قفس با طول 60 سانتی متر و عرض 100 سانتی متر و ارتفاع 60 سانتی متر برای نگه داری مرغ مینا مناسب میباشد.

تهیه قفس برای نگه داری مرغ مینا

در داخل قفس لازم است که برای پرنده خود چوب نشیمنگاه، دانخوری و آبخوری متناسب با سن و جثه پرنده تهیه کنید. لوازم مورد نیاز شما در پت شاپ ها و پرنده فروشی ها موجود می باشد. در داخل قفس مرغ مینا به هیچ عنوان از طناب و یا پارچه برای نشیمنگاه استفاده نکنید. زیرا ناخن های پرنده به طناب و یا پارچه گیر خواهد کرد که دردسرهای زیادی به همراه دارد.

مرغ مینا برای خوابیدن و چرت زدن های روزانه نیاز به لانه دارد. بنابراین در داخل قفس، لانه نیز برای پرنده تهیه کنید. محل قفس نیز باید به دور از بوهای تند و محیط آشپزخانه باشد. مرغ مینا نسبت به بوهای تند (دود سیگار و قلیان و …) و بخارهای حاصل از پخت و پز غذا حساسیت دارد.

استفاده از روزنامه در کف قفس
مرغ مینا از جمله پرنده های راست روده به شمار می آید. یعنی هر موقع به آنها غذا بدهید به شما نه نمیگویند. همچنین دفع فضولات آنها نیز زود به زود انجام میگیرد. این پرنده هر 2 و نهایتا 3 ساعت یکبار فضولاتش را دفع میکند. فضله مرغ مینا برخلاف دیگر پرنده ها آبکی تر می باشد. بنابراین باید کمی نگران کثافت کاری این پرنده باشید. در زمان بیرون آوردن مرغ مینا از قفس سعی کنید مبل ها و دیگر وسایل منزل را با پارچه بپوشانید تا پرنده آنها را کثیف نکند.

برای تمیز نمودن قفس، لازم است که در کف آن همیشه از روزنامه باطله استفاده کنید و به موقع آن را تعویض نمایید. برخی از روزها شاید لازم باشد بیش از 3 بار روزنامه کف قفس مرغ مینا را عوض کنید.

قفس پرنده را در یک محل ساکت و آرام قرار دهید. این پرنده ها نیاز به دریافت نور دارند. اما بهتر است که به صورت مستقیم در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرند. اگر محل قفس نورگیر نیست، لازم است که از روشنایی های مصنوعی و انواع لامپ ها استفاده کنید.

دمای محل نگه داری قفس نیز باید خنک باشد. هوای گرم تأثیر منفی بر سلامت این پرنده دارد. دمای 22 الی 26 درجه برای نگه داری اتاق قفس مرغ مینا ایده آل خواهد بود.

غذای مرغ مینا
مرغ مینا در مقایسه با دیگر پرنده ها تغذیه خاصی دارد. آنها دان خور نیستند، اما می توانند احتیاجات غذایی خود را از میان انواع میوه ها، حشرات، آجیل و … تأمین کنند. تغذیه در سلامت پرنده ها نقش بسیار مهمی دارد. تقریبا بیشترین مشکلات و بیماری ها ناشی از تغذیه اشتباه و سوء تغذیه می باشد.

در خصوص غذای مرغ مینا باید به میزان آهن و ویتامین c دریافتی پرنده بسیار دقت کنید. سیستم گوارشی این پرنده نمی تواند مقادیر بالای آهن را هضم و جذب کند. در صورتیکه آهن موجود در غذای مرغ مینا زیاد باشد، پرنده دچار عارضه ذخیره آهن و مشکلات کبدی و گوارشی میشود.

برای تهیه جیره غذایی متناسب با مرغ مینا پیشنهاد میشود حتما مقاله تغذیه مرغ مینا را مطالعه کنید.

غذای مرغ مینا

اگر پرنده شما از بدو تولد و یا از سنین پایین با شماست و اجتماعی شده است، می توانید او را هرزگاهی از قفس بیرون آورید. قبل از انجام این کار تمامی در و پنجره ها را ببنید. اشیاء تیز و برنده نیز نباید در دسترس پرنده باشد. اگر از فن و یا پنکه در منزل استفاده میکند، آن را خاموش کنید. حیوانات شکارچی همچون گربه و یا سگ ممکن است به سمت پرنده شما حمله ور شوند. اگر در منزل حیوان دیگری نیز دارید، باید آن را از مرغ مینا دور نگه دارید.

قیچی کردن بال های مرغ مینا
انتظار نداشته باشید که مرغ مینا همانند دیگر پرنده ها و یا طوطی سانان بر روی دستان شما بشیند. حتی آنها به صاحبان خویش نیز نوک میزنند.

مرغ مینا پرنده ای است که زیاد به صاحب و یا محیط زندگی اش وابسته نیست. آنها زمانی که بالغ میشوند معمولا در جست و جوی جفت پا به فرار می گذارند. برای همین بیشتر پرورش دهندگان بال های پرواز این پرنده را قیچی میکنند. اما توجه داشته باشید که پرچینی و یا کندن پرهای پرواز باعث عدم تعادل پرنده میشود. شاه پرها نباید بیش از حد کوتاه شوند.

همچنین اگر این کار به درستی انجام نگیرد، باعث افسردگی و آزار و اذیت و آسیب دیدن پرنده خواهد شد. بهتر است که عمل قیچی کردن پرها را یک فرد با تجربه به غیر از صاحب انجام دهد. در این صورت پرنده نسبت به صاحبش دلسرد و دلخورده نمیشود.

حمام کردن مرغ مینا
مرغ مینا پرنده ای پر جنب و جوش و فعال می باشد. آنها عاشق حمام کردن و آبتنی هستند. این کار به شادابی و تمیز نمودن بدن آنها بسیار کمک میکند. لذا لازم است که برای آنها یک ظرف آب کم عمق برای آبتنی فراهم کنید. آب مورد استفاده برای حمام کردن مرغ مینا نباید سرد و یا آلوده باشد. این پرنده ها به مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده ها و هر گونه شامپو و یا ماده شستشو دهنده حساسیت دارند. بهتر است که از آب مقطر و یا چند بار جوشانیده شده برای استحمام مرغ مینا استفاده کنید.

همچنین باید به موقع آب داخل ظرف را تعویض کنید. ظرف آبتنی را در بیرون از قفس قرار دهید. زیرا این پرنده در هنگام حمام کردن، آب زیادی به اطراف می پاشد. آبتنی مرغ مینا در زمان صبح باید انجام بگیرد. اگر بعد از استحمام این پرنده با پرهای خیس بخوابد، احتمالا مریض خواهد شد.

استفاده از اسباب بازی و آینه در قفس
برای پرنده خود اسباب بازی مخصوص پرنده ها تهیه کنید. از وسایل سرگرم کننده همچون آینه نیز می توان در داخل قفس استفاده کرد. این کار باعث شادابی و نشاط پرنده خواهد شد.

استفاده از اسباب بازی و آینه در قفس

اگر قصد نگه داری مرغ مینا در منزل دارید، بهتر است که برای خود جوجه مرغ مینا 40 الی 50 روزه خرید کنید. آموزش دستی کردن جوجه ها بسیار راحت تر خواهد بود. جوجه ها خیلی زود به شما عادت نموده و با شما خوی میگیرند. همچنین آموزش سخنگویی آنها نیز راحت تر می باشد. اگر مرغ مینایی که قصد خرید آن را دارید بیش از 2 سال سن داشته باشد، کمی دیر با شما خوی خواهد گرفت. همچنین سخنگو کردن این نوع مرغ مینا بسیار دشوار می باشد.

تشخیص سن و جنسیت مرغ مینا
به طور حدوی می توان سن مرغ مینا را تشخیص داد. مرغ مینا در طبیعت بیش از 10 سال می تواند زندگی کند. اما متأسفانه زندگی در اسارات عمر این پرنده را به 5 سال می رساند. چرا که پرنده محکوم به زندگی در اسارت با انواع مشکلات همچون سوء تغذیه، بیماری ها و کم توجهی صاحب خویش مواجه است. در حالیکه این پرنده ها در طبیعی به خوبی می توانند از پس نیازهای خویش برایند.

برای پی بردن به جوان و یا مسن بودن مرغ مینا کافی است به چشم ها و پرهای اطراف آن دقت کنید. هر چقدر پرنده مسن تر باشد، اطراف چشم پرنده چروک تر میشود. همچنین رنگ پرهای دور چشم این پرنده نیز با افزایش سن از رنگ سفید به رنگ کرمی و در نهایت به رنگ زرد در می آید.

برای تشخیص جنسیت مرغ مینا به رنگ سقف دهان آنها باید توجه کرد. در گونه های نر، سقف دهان سیاه رنگ و در نوع ماده به رنگ زرد می باشد.

با مرغ مینای خود مهربان باشید
مرغ مینا پرنده ای باهوش بوده و می تواند احساسات مختلفی را تجربه کند. این پرنده حتی می تواند کسانی که با او بد رفتاری کرده اند را به خاطر بیاورد. بنابراین همیشه با مهربانی و با جملات مثبت با مرغ مینا رفتار کنید.

پرنده خود را با افراد مختلف خانواده آشنا کنید تا پرنده نسبت به آنها ترسی نداشته باشد. مرغ مینای جوان معمولا خیلی زود با اعضای خانواده صمیمی میشود.

مرغ مینا پرنده ای حسود بوده و نباید با دیگر پرنده ها در منزل نگه داری شود. همچنین این پرنده در حضور گربه و سگ دچار استرس میشود. بنابراین اگر در منزل حیوان دیگری پرورش میدهید، مرغ مینای شما با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

جوجه کشی مرغ مینا
جوجه کشی طبیعی مرغ مینا تقریبا 28 روز طول میکشد. شرایط دما و رطوبت جوجه کشی نیز همانند دیگر پرنده ها می باشد. دمای 37 الی 37.7 درجه و رطوبت 60 درصد در زمان ستر و 70 درصد در زمان هچر برای رشد تخم های نطفه دار مرغ مینا مطلوب است. جوجه کشی مصنوعی این پرنده فقط با دستگاه های جوجه کشی دقیق و حرفه ای امکان پذیر می باشد. چرا که تخم های نطفه دار این پرنده در برابر تغییرات دما و رطوبت و چرخش بسیار حساس هستند.
شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک با شماره تماس:09211304206 باسایت: barbodtak.com ایدی تلگرام:@barbodtak
ایدی اینستاگرام : _barbod_tak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *