مطالب در مورد جوجه ها و پرندگان

آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا

مرغ مینا

آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا

آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا

بیماری های خطرناک و مشکلات مرغ مینا
مرغ مینا جزء پرندگانی است که نسبت به بیماری، مقاومت دارند. با این حال، باز هم امکان دارد که این پرنده به بیماری­ های مختلف مبتلا شود. در این مطلب از وبسایت چیکن هچ به آشنایی با بیماری ­های مهم مرغ مینا می­پردازیم.

این پرنده در محیط طبیعی، به خوبی از خود مراقبت می­کند. اگر می­خواهید که سلامتی مرغ مینا در زندگی آپارتمانی یا سالن های بزرگ پرورشی هم حفظ شود، لازم است به تغذیه پرنده و بهداشت محیط آن توجه کنید.

غذای فاسد، شوک دمایی، بیماری­ های قارچی، ویروسی و باکتریایی، مهم­ترین دلایل بیماری و از بین رفتن مرغ مینا هستند. این پرنده در صورت ابتلا به هر نوع بیماری، خیلی سریع علائم مختلفی از خود بروز می­دهد. در ادامه، بیماری­ های مهم مرغ مینا و علائم آن­ها را با هم مرور می­کنیم.

آنفولانزا
یکی از بیماری­های مهم مرغ مینا، ابتلا به ویروس آنفولانزا است. علی­رغم شیوع این بیماری در بین پرندگان و حتی انسان­ها، مرغ مینا به راحتی به آن مبتلا نمی­شود.

این ویروس با مواد ضدعفونی کننده نسبتا ضعیف هم از بین می­رود و جای نگرانی نیست. با این حال اگر به آن بی توجهی کنید، از طریق ترشحات چشم و بینی و مدفوع پرنده، در محیط منتشر می­شود.

علائم
علائم بروز این بیماری، به شدت آن برمی­گردد. اگر نسبتا ضعیف باشد، علائمی مثل تب خفیف، کاهش تخم گذاری و نامرتبی پرها ظاهر می­شوند.

انفولانزای حاد، به سرعت باعث مرگ پرندگان مختلف می­شود. تب شدید، مشکلات تنفسی و تلفات، از عوارض ابتلای مرغ مینا به آنفولانزا هستند.

کنترل و پیشگیری
برای پیشگیری از بیماری ­های مهم مرغ مینا از جمله آنفولانزا، پرنده را به محیط ­هایی با اختلاف دمای بالا جابجا نکنید. تغذیه، نور و رعایت اصول بهداشتی نیز در جلوگیری از شیوع آنفولانزا موثر هستند.

در صورت تلف شدن پرنده، لاشه آن را دفن کرده و تمام محل زندگی و فضولات آن را شسته و ضد عفونی کنید. اگر شما سالن پرورش مرغ مینا دارید، باید این اخطار را جدی بگیرید.

حتی 1 گرم از فضولات پرنده بیمار می­تواند کل گله را مبتلا و یا تلف کند. با این حال، استفاده از مواد ضدعفونی کننده یا افزایش دما تا 60 درجه می­توانند به راحتی ویروس را از بین ببرند. دقت داشته باشید که مواد ضدعفونی کننده و یا افزایش دما برای پرنده مینا خطرناک بوده و این اقدامات نباید در حضور پرنده انجام شوند.

آسپرژیلوز
آسپرژیلوز یکی از بیماری­های مهم مرغ مینا و در بین پرندگان، مشترک است. در حالت عادی، مرغ مینا نسبت به این بیماری مقاومت دارد. با این حال در صورت قرار گرفتن در محیط شدیدا آلوده، مبتلا می­شود. راه انتقال این بیماری، غذا یا بستر آلوده هستند. این بیماری با منشاء قارچی، دستگاه تنفسی پرنده را تحت تاثیر قرار می­دهد. در نتیجه، کیسه ­های هوایی مرغ مینا پس از ابتلا به آسپرژیلوز آسیب می­بینند.

علائم
در مرغ مینا، بروز علائمی مثل تنفس با دهان باز، نفس تنگی، تنفس سریع یا سیانوز، نشانه­ های ابتلا به آسپرژیلوز هستند. سایر علائم این بیماری شامل اسهال، بی­اشتهایی، تشنگی مداوم و خواب آلودگی هستند.

کنترل و پیشگیری
برای پیشگیری از ابتلای مرغ مینا به آسپرژیلوز، به محیط آن توجه ویژه­ای کنید. راه­ های کنترل این بیماری، شامل دور کردن پرنده بیمار از پرندگان سالم و استفاده کردن از داروهای ضد قارچ است.

از آنجا که انواع بیماری­ ها به سرعت در گله پرندگان گسترده می­شوند، استفاده از داروی ضد قارچ برای درمان این بیماری مقرون به صرفه نیست. فراموش نکنید که پیشگیری بهتر از درمان هست.

کلامیدیوز
کلامیدیوز نوعی بیماری خطرناک است که نه­ تنها مرغ مینا بلکه سایر پرندگان را نیز درگیر می­کند. این بیماری، جزء بیماری­های مهم مرغ مینا بوده و امکان سرایت آن به انسان نیز وجود دارد.

منشاء بیماری عفونی کلامیدیوز، باکتری است. این باکتری تنها در محیط سلولی توانایی زندگی و رشد کردن را دارد. تراکم جمعیت، استرس حمل و نقل، خوردن و نوشیدن غذای آلوده یا استنشاق ذرات خشک شده مدفوع پرنده بیمار، سایر پرندگان را درگیر می­کنند.

علائم
این بیماری هم به دو شکل حاد و متوسط ظاهر می­شود. اگر شدت بیماری زیاد نباشد، علائم چندانی را نمی­بینیم. اسهال یا مشکلات خفیف تنفسی، تنها علائم این سطح از بیماری هستند.

با افزایش شدت بیماری­های مهم مرغ مینا از جمله کلامیدیوز، اسهال زرد یا سبز، تورم چشم، بی­اشتهایی، کز کردن و ترشحات بینی دیده می­شوند.

کنترل و پیشگیری
کنترل این بیماری اهمیتی برابر با درمان آن دارد. چراکه در بعضی موارد، حتی کارکنان آزمایشگاه با تنفس ذرات عفونی معلق در هوا، بیمار شده­اند.

برای اطمینان از ابتلای مرغ مینا به این بیماری، باید از تست­ های پزشکی استفاده کنید. داروی درمان پرنده، چرک خشک کن است. در طول درمان، پروتکل ­های بهداشتی را رعایت کنید زیرا این بیماری به شدت مسری است.

در صورت تلف شدن مرغ مینا، بدن آن را به طور کامل در محلول ضدعفونی کننده قوی بغلطانید. چراکه ممکن است فضولات خشک شده مرغ مینا که حاوی باکتری هستند، در پرهای آن وجود داشته باشد.

نیوکاسل
نیوکاسل یکی دیگر از مهم­ترین بیماری­ های مرغ مینا و البته خطرناک­ترین آن­ها است. این بیماری، به شدت واگیر دارد و متاسفانه در بین پرندگان مختلف، مشترک هست.

بنابراین هریک از پرندگان شما به این بیماری دچار شدند، فورا آن را از سایر پرندگان جدا کنید. این بیماری در ابتدا سیستم تنفسی و عصبی مرغ مینا را درگیر کرده و در نهایت باعث تلف شدن پرنده می­شود.

علائم
در صورتی که مرغ مینا به نیوکاسل مبتلا شود، بین 2 تا 15 روز زمان می­برد تا علائم بیماری ظاهر شوند. علائم این بیماری در پرندگان مختلف، متفاوت است.

افسردگی، بی حالی، بی اشتهایی، خس خس کردن و مشکلات تنفسی از نشانه­ های بیماری نیوکاسل هستند. اگر این بیماری، سیستم عصبی پرنده را هدف بگیرد، پرنده یا فلج می­شود یا گردنش می­پیچد.

کنترل و پیشگیری
برای جلوگیری از ابتلای به بیماری­ های مهم مرغ مینا، به واکسیناسیون پرنده توجه کنید. متاسفانه بیماری نیوکاسل هیچ درمانی ندارد. تنها راه برای کنترل این بیماری، پیشگیری کردن هست.

بیماری هموکروماتوز
این بیماری در اثر جذب بیش از حد آهن در پرندگان ایجاد میشود و مرغ مینا بیشتر از سایر پرنده ها در معرض این بیماری قرار دارد. علت این امر به سیستم گوارشی مرغ مینا بر میگردد. در حقیقت سیستم گوارش مرغ مینا در مقایسه با دیگر پرندگان نمی تواند به خوبی آهن موجود در غذا را هضم کند.

بیماری هموکروماتوز

اگر در تغذیه مرغ مینا به میزان آهن موجود در جیره غذایی دقت نشود، آهن اضافی در کبد پرنده ذخیره میشود. در نتیجه این امر مرغ مینا دچار مشکلات کبدی شده و در نهایت با مسمومیت و از دست دادن تعادل خویش تلف میشود.

برای جلوگیری از این بیماری باید مواد غذایی که آهن بالایی دارند از رژیم غذایی پرنده حذف شوند. همچنین مواد غذایی و میوه هایی که حاوی ویتامین c هستند نیز باید با محدودیت مصرف شوند. زیرا ویتامین c باعث جذب بیشتر آهن میشود.

سرما خوردگی
سرما خوردگی هم یکی از بیماری های شایع در بین پرندگان می باشد که مرغ مینا نیز میتواند درگیر آن شود. دقت داشته باشید که سرما خوردگی لزوما در اثر هوای سرد در پرندگان ایجاد نمیشود.

قرار گرفتن پرنده در معرض مستقیم وزش باد، تجربه نمودن اختلاف دمایی بیش از 5 الی 10 درجه در یک روز، خوردن مواد خوراکی سرد و یخی مثل بستنی و … می تواد باعث سرما خوردگی مرغ مینا شود.

علائم سرما خوردگی در پرنده ها معمولا به شکل بی حالی و کم اشتهایی، مصرف زیاد آب، آبریزش و … می باشد. از کنار بیماری سرما خوردگی نباید به سادگی گذشت. زیرا این بیماری مخصوصا برای جوجه ها خطرناک می باشد.

می توان با گرم نگه داشتن پرنده و استفاده از مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک های مخصوص پرندگان بیماری سرما خوردگی مرغ مینا را درمان نمود.

انگل داخلی و خارجی
از بیماری­های مهم مرغ مینا می­توانیم به انگل ­های داخلی یا خارجی اشاره کنیم. انگل داخلی ناشی از خوردن انواع کرم­ها، تخم کرم­ها یا سایر حشرات است. این حشرات در بدن مرغ مینا پرورش یافته و پرنده را به انواع بیماری­ها دچار می­کنند. در صورتی که تخم انگل در مدفوع پرنده مشاهده کردید، فورا به دامپزشک مراجعه کرده و داروی مناسب دریافت کنید.

انگل­های خارجی مثل حشره کنه، خون پرنده را می­مکند. این کار تا جایی ادامه می­یابد که پرنده دچار کم­اشتهایی، کم­خونی، بی­حالی یا حتی مرگ می­شود. در محل نیش این حشرات، تورم و عفونت ایجاد می­شوند. عفونت ایجاد شده، بسیار خطرناک بوده و می­تواند زمینه ابتلا به بیماری­ های زیادی از جمله ویروسی و باکتریایی را فراهم کند.

نتیجه گیری
در این مطلب به آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا پرداختیم. این پرنده، علی­رغم مقاومت بالایی که دارد، در صورت قرار گرفتن در محیط آلوده، به انواع بیماری­ها مبتلا می­شود.

منشاء بیماری­ های مهم مرغ مینا، ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی هستند. با رعایت بهداشت و توجه به تغذیه پرنده، احتمال بروز انواع بیماری­ ها در این پرنده، به طور چشمگیری کاهش می­یابند.

همچنین پرندگانی که در قفس و در اسارت زندگی میکنند بیشتر در معرض مشکلات تغذیه ای و کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و بیماری های مختلف قرار میگیرند. در این زمینه نیز لازم است که پرورش دهندگان با استفاده از غذاهای مخصوص پرندگان و انواع میوه ها و مواد غذایی یک رژیم غذایی بالانس شده برای پرنده های خود تأمین نمایند.

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک                         با شماره تماس:09211304206                          باسایت: barbodtak.com          ایدی تلگرام:@barbodtak

ایدی اینستاگرام : _barbod_tak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *