مطالب درمورد ادوات کشاورزی

مشخصات فنی علف زن یا علف تراش

مشخصات فنی علف زن

مشخصات فنی علف زن یا علف تراش

علف کن یک ابزار مجهز باغبانی برای کشاورزان است که برای کندن علف های هرز، مرتب کردن درخچه های کوچک و نظم دهی به شاخ و برگ هایی به کار می رود که ماشین چمن زنی یا روتیواتور قادر به از بین بردن آن ها نیستند. برای کاربردهای مختلف، تیغه های مختلفی روی دستگاه قابل نصب است. به زبان ساده علف زن از یک منبع قدرت یا موتور که نزدیک به بدن اپراتور قرار می گیرد، یک میله برای انتقال قدرت به تیغه و کاتر ها و نهایتاً یک تیغه روتاری دوار برای کندن علف های هرز تشکیل شده است.

علف تراش یا حاشیه زن
علف تراش موتوری بنزینی یا علف تراش برقی (قابل اتصال به پد و شاخه برق تک فاز) برای تراشیدن و چیدن علوفه جاتی نظیر یونجه، شبدر و کشت های علوفه ای و کوتاه کردن علف های هرز داخل باغات و حاشیه فضای سبز استفاده می گردد. علف تراش موتوری یا حاشیه زن از لحاظ کوپل دارای دو نوع کوپل مستقیم و کوپل با شیلنگ می باشد. در علف تراش کوپل مستقیم موتور و تیغه به صورت مستقیم با هم در تماس هستند و بر روی دوش سوار می شود و به همین خاطر به آن علفتراش دوشی می گویند.
در علف تراش کوپل غیر مستقیم یا علف تراش شیلنگی موتور و تیغه توسط یک شیلنگ با هم کوپل می شوند و موتور علف تراش بر پشت سوار می شود و به آن علفتراش پشتی می گویند. علفتراش پشتی دارای انعطاف پذیری بیشتری می باشد ولی استهلاک علفتراش دوشی کمتر می باشد.
علف تراش پشتی و دوشی
علف تراش پشتی علف تراش دوشی

انواع علف تراش موتوری
علف تراش در انواع تک کاره و چهار کاره و موتور دو زمانه و چهار زمانه موجود می باشد.
اجزای مختلف حاشیه زن یا علف زن
اجزای تشکیل دهنده علف زن یا علف تراش شامل تیغه علف تراش، موتور علف تراش، دسته برای نگه داشتن دستگاه توسط فرد، میله وسط یا رابط می باشند.
با گسترش تکنولوژی و صنعت و استفاده از آن در تمامی امور زندگی سرعت انجام کار ها نسبت به روش های سنتی تغییر قابل ملاحظه ای نموده است. استفاده از تکنولوژی در کشاورزی باعث افزایش بهره وری و کاهش نیاز به نیروی انسانی در این بخش شده است. در گذشته برای چیدن علوفه، هرس درختان و اصلاح گیاهان عمدتا از داس و قیچی استفاده می شد اما امروزه از دستگاه علف تراش یا علف زن و ماشین های چمن زن برای این منظور استفاده می شود که کار را بسیار راحت نموده است. دستگاه علف تراش از بخش های مختلف موتور، تیغه یا نخ برش، لوله یا شلنگ واسط و قسمت دسته نگهدارنده تشکیل شده است که به اختصار این قسمت ها را توضیح می دهیم.
تیغه علف تراش
تیغه علف تراش موتوری یا حاشیه زن دارای انواع دو پره، سه پره و چهار پره می باشد. بسته به مقیاس باغ و فضای سبز، نوع پوشش و کار مورد نظر مثل شمشاد زن، هرس، درو و غیره علف تراش مناسب یا حاشیه زن انتخاب می گردد. برای جلوگیری از آسیب به اپراتور یک صفحه دفع کننده در این قسمت قرار گرفته است که حین کار علف ها را کنده و از اپراتور دور می کند.
منبع نیرو یا موتور علف تراش
بخش اصلی که هنگاه خرید باید مورد دقت قرار گیرد موتور علف زن می باشد. موتور علف تراش به دو شکل برقی یا موتور بنزینی دو زمانه و چهار زمانه در دسترس است. توان موتور تعیین کننده قدرت برش و میزان مانوردهی علف زن شما خواهد بود.
لوله رابط موتور و بخش برش علف
علف تراش ها از نظر کوپل موتور و قسمت برش در دو نوع اتصال شیلنگی که علف تراش پشتی (علف تراش کوله ای) و کوپل مستقیم (علف تراش دوشی)، ساخته می شوند. علف تراش پشتی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به علفتراش دوشی دارد اما در عین حال استهلاکش نیز بیشتر است. انتخاب نوع علف زن با توجه به کاربری آن میسر خواهد بود. در علف تراش دوشی موتور توسط میله ای مستقیم به تیغه وصل می شود.
قسمت دسته نگه دارنده که به عنوان فرمان عمل می کند و در شکل های مختله تک دسته، فرمان دوچرخه ای، گرد حلقه ای و غیره تولید می شود.
علف تراش یا علف درو کن با انواع تیغه، زنجیر و هد نخ

واحد برش علف تراش و تیغه های علف تراش
با توجه به نوع علف و دستگاه علف تراش و از نخ های مخصوص، تیغه های فلزی و زنجیر های برش برای برش استفاده می گردد. تیغه علف تراش از دو پره تا هشت پره برای هرس و خرد نمودن علف وجود دارد. برای برش علوفه علوفه های کنار درختان و جدول ها از علف زن تیغه ای نمی توان استفاده کرد. در اینجا برای انعطاف پذیری بالا نخ جایگزین تیغه می شود و عملیات برش را با ظرافت بالایی انجام می دهد. نخ های علف زنی در انواع مختلف، ساده، گرد، مربعی، اره ای دندانه دار و نخ های علف زن مغزدار تیتانیوم برای مصارف متعدد تولید می شوند. انتخاب تیغه مناسب علفتراش به جنس علف و شاخه مورد نظر، توان دستگاه و مساحت زمینی که می خواهیم علف چینی را انجام دهیم بستگی دارد.
انواع تیغه های علف زن
تیغه چاقویی: این تیغه شبیه یک چاقوی بلند، مستطیل یا ستاره ای شکل و از جنس فولاد است. مهم ترین عیب این تیغه شکستن یا کند شدن احتمالی تیغه چاقویی در اثر برخورد به سنگ و جسم سخت است که به شدت راندمان دستگاه را پایین می آورد. پرکاربردترین این تیغه ها، تیغه ستاره ای 3 یا 4 گوش است.

تیغه اره ای: این تیغه بر روی دیسک قرار دارد که یا مستقیم به خود دیسک جوش خورده یا توسط اره زنجیر دار در محیط دیسک کوپل شده است. این تیغه های تیز از جنس تنگستن می باشند. تیغه اره ای برای برش علف های هرز و شاخه های سفت و سخت مناسب است. کارآیی آن زمانی حداکثر است که تیغه ها در تماس کامل با علف باشند. در مدل تیغه کوپل شده با زنجیر، دندانه ها چون تیز هستند پس از مدتی ممکن است حین کار از دستگاه جدا و پرتاب شوند.

تیغه ساده: ساده ترین و در عین حال کم کاربردترین تیغه در علف تراش ها این نوع تیغه است. در توان های کم این تیغه ضربه می زند و به دستگاهی با توان بالا نیاز است.

تیغه دو یا سه پر زنجیر دار: این تیغه برای کارهای نرم و سبک طراحی شده است. لبه این تیغه تیز نیست و عمل برش با چرخش تیغه و زنجیره ها انجام می شود. عمر کمتری نسبت به بقیه تیغه ها دارد.

با توجه به قابلیت علف زن ها برای کاربری های مختلف، ملحقاتی چون تیغه کولتیواتور، شمشاد زن، اره شاخه بر، گردو و زیتون چین برای نصب به این دستگاه ها طراحی و ساخته شده اند.
انواع علف زن
جدول انوع علف زن
مدل برند نوع موتور توان حجم موتور (cc) وزن (kg)
علف زن برقی SB 1000J Stiga – 1000 وات – 5
علف زن دوشی Smart BC52 MTD دو زمانه 1.49 اسب بخار 51.7 7.5
علف زن دوشی CBC 350 Caster Honda GX35 1.62 اسب بخار 35.8 11.42
علف زن دوشی CKT 350 Caster Honda GX35 1.62 اسب بخار 35.8 11.6
علف زن دوشی SKN 358 SKN چهار زمانه 1.34 اسب بخار 35.8 8.3
علف زن دوشی SKN 358 SKN چهار زمانه 1.34 اسب بخار 35.8 11.3
علف زن دوشی BC 34 SKN چهار زمانه 1.34 اسب بخار 35.8 11.3
علف زن پشتی BC 34 SKN چهار زمانه 1.34 اسب بخار 35.8 11.3
علف زن دوشی CG 520 SKN دو زمانه 1.76 اسب بخار 51.7 9
علف زن پشتی CG 520 SKN دو زمانه 1.76 اسب بخار 51.7 11.3
علف زن دوشی SKN 430 SKN دو زمانه 1.74 اسب بخار 42.7 7.8
علف زن پشتی SKN 430 SKN دو زمانه 1.74 اسب بخار 42.7 9
علف زن پشتی Victor SKN دو زمانه 1.74 اسب بخار 42.7 7.8
علف زن پشتی Victor SKN دو زمانه 1.74 اسب بخار 42.7 9
علفزن چرخدار ST 415-2 SKN دو زمانه 1.74 اسب بخار 42.5 10
علفزن دوشی Victor SKN دو زمانه 1.74 اسب بخار 40 10
برندهای علفتراش یا حاشیه زن
علف تراش KNC
علفتراش KNC ساخت کشور کره می باشد. این علف زن کره ای موتور بنزینی دو زمانه با حجم 40 سی سی دارد که در دو سری 40 و 52 موجود است. همچنین علف تراش کره ای KNC در دو مدل دوشی و پشتی با موتور 1.5 اسب قابل ارائه می باشد. حجم مخزن سوخت 1200 میلی لیتر و سیستم استارت آن هندلی است. انوع تیغه ها روی این علف چین کره ای قابل نصب است. وزن این علفچین حدود 8.5 کیلوگرم است.
علف تراش KNC
علف زن دوشی KNC علف زن پشتی KNC

علف تراش هوندا چهار زمانه
ماشین علف زن چهار زمانه هوندا تحت لیسانس هوندای ژاپن می باشد. این موتور 4 زمانه باعث افزایش راندمان دستگاه، تعادل حین کار، دود کم، استهلاک و صدای کم شده است. در مخزن سوخت این علف تراش، بنزین و روغن با هم ترکیب نمی شوند که همین باعث راحت تر روشن شدن آن نسبت به بقیه علف زن ها می شود. قیمت علف تراش دوشی هوندا نسبت به باقی علفچین ها مناسب تر است. موتور آن GX35 و حجم آن 40 سی سی و دور موتور 10,000 دور در دقیقه است. استارت علفتراش هوندا هندلی و وزن آن 11 کیلوگرم است. این علف تراش در دو مدل دوشی و پشتی با موتور 2 اسب قابل ارائه است.
هنگام تعویض تیغه ها با آچار گشتاور آنها را سفت کنید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید از افراد متخصص کمک بگیرید. اگر تیغه ها به مقدار کافی سفت نشوند ممکن است حین کار پرتاب شوند و اگر خیلی سفت شوند ممکن است حین کار، شفت دستگاه بشکند که هر دوی این اتفاق ها بسیار خطرناک است.
علف تراش هوندا
علف زن پشتی هوندا علف زن دوشی هوندا

علفتراش دلمار
علفتراش دو زمانه دلمار ساخت کشور آلمان می باشد. سوخت آن ترکیبی از بنزین و روغن به نسبت 1 به 20 و ظرفیت باک حدود 0.5 لیتر است. علف تراش دلمار در دو مدل دوشی و پشتی با موتور 2 اسب قابل ارائه می باشد.

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک با شماره تماس:09211304206 باسایت: barbodtak.com ایدی تلگرام:@barbodtak
ایدی اینستاگرام : _barbod_tak