مطالب در مورد جوجه ها و پرندگان

برای درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی چه کنیم؟

بنر جوجه و مرغ خانگی

برای درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی چه کنیم؟

راه های درمان سرماخوردگی جوجه ها و مرغ و خروس های خانگی
این روزها، هرکس که حیاط یا باغ دارد، یک گوشه آن را به نگهداری از مرغ و خروس ها اختصاص میددهد. اگر به آن ها توجه نشود، سرما می خورند. حالا برای درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی چه کنیم؟

بیماری جوجه ها و مرغ ها، درجات مختلفی دارد. اگر به بیماری شدیدی مبتلا شوند، ممکن هست از بین بروند.

از طرفی دیگر، بیماری به سرعت بین آن ها شیوع پیدا می کند. به همین دلیل باید همواره به آن ها توجه کنید. به محض اینکه احساس کردید یک جوجه یا مرغ بیمار است، آن را از سایرین جدا کنید. می دانید که چطور پرنده بیمار را تشخیص دهید؟ اطلاعی از روش درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی دارید؟ ما در این مطلب از وبلاگ چیکن هچ، به بررسی این موضوعات می پردازیم. با ما همراه باشید.

علائم سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی
عفونت های تنفسی مرغ و جوجه سرماخورده گاهی آنقدر ضعیف هستند که اصلا هیچ علائمی ندارند. گاهی هم آنقدر شدید که در عرض مدت کوتاهی، همه گله را درگیر می کنند. زمانی که مرغ و جوجه ها بیمار می شوند، نشانه های مختلفی را از خود بروز می دهند. با وقت گذراندن و تحت نظر داشتن آن ها، می توانید این علائم را پیدا کنید.

عطسه، سستی و بی حالی، لرزش، نوک زدن غیر طبیعی و بی دلیل، نشانه هایی هستند که به ما اخطار می دهند. هر یک از این علائم، نشانه بیماری جوجه ها یا مادر آن ها است. برای تشخیص و درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی، حتما به صورت آن ها توجه کنید. گاهی صورت و اطراف چشم شان متورم می شود.

علاوه بر این ها، کاهش تخم گذاری نیز علامت خوبی نیست. با بررسی مدفوع پرندگان هم می توانید سلامتی آن ها را بررسی کنید. تغییر رنگ مدفوع، نشانه بروز مشکل در سلامتی مرغ و جوجه ها است. مدفوع خیلی سفت یا آبکی، هرکدام یک هشدار محسوب می شوند. همه علائم را جدی بگیرید.

پس از پیدا کردن پرنده بیمار، برای درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی چکار کنیم؟

• اولین قدم

مرغ یا جوجه بیمار را از سایر پرندگان جدا کنید. آن را در محیطی گرم و جدا از گله نگه دارید. در واقع مرغ یا جوجه بیمار باید قرنطینه شوند. زیرا احتمال مسری بودن بیماری وجود دارد.

• دومین قدم

برای درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی، مدام به آن ها آب بدهید. اگر خود پرنده نمی تواند از ظرف آبخوری، آب بنوشد، شما به آن کمک کنید. برای اینکار می توانید از قاشق، قطره چکان یا سرنگ تمیز استفاده کنید. آب از هر نظر می تواند به پرنده سرماخورده کمک کند.

آب به افزایش متابولیسم، کاهش دمای بدن، هضم راحت تر غذا و دفع آسان تر مدفوع پرنده کمک می کند. اگر به پرنده آب زیادی ندهید، شانس بهبود را از دست می دهد.

اضافه کردن مکمل ویتامینی
یکی از راه های درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی، اضافه کردن مکمل ویتامینی به جیره غذایی آن است.

اضافه کردن مکمل ویتامینی

به مدت 1 تا 2 روز در آبخوری پرنده بیمار ویتامین محلول بریزید. مکمل ها نقشی اساسی در پرورش مرغ دارند که برای دریافت مکمل مناسب با توجه به نژاد پرنده از مشاوران دامپزشک مشورت بگیرید.

از غذای پرنده غفلت نکنید
برای جوجه و مرغ بیمار، اهمیت غذا بیشتر از آب است. پرنده برای درمان شدن به انرژی احتیاج دارد. حتی اگر خودش هم نمی تواند غذا بخورد، شما با کمک سرنگ، به آن غذا بدهید.

توجه کنید که گلوی جوجه یا مرغ سرماخورده، ملتهب و متورم است. بنابراین بهتر هست که غذاهای خمیری شکل را برای آن در نظر بگیرید. سرلاک گزینه مناسبی برای تغذیه و درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی است. مقداری از سرلاک را در آب گرم حل کرده و به پرنده بیمار بدهید.

از غذای پرنده غفلت نکنید

اگر پرنده توانایی خوردن غذا را از دست نداده و همچنان اشتها دارد، رژیم غذایی آن را تغییر ندهید. در کنار غذای ثابت، مکمل های ویتامینی را به برنامه غذایی پرنده اضافه کنید. با تغییر ناگهانی برنامه غذایی، امکان بررسی دقیق بیماری پرنده سخت تر می شود. در نتیجه، حال پرنده هم روز به روز رو به وخامت می رود.

اگر در دوران سلامتی به مرغ و جوجه ها غذاهای گیاهی مثل سیر نمی دهید، در دوران بیماری هم از دادن آن ها صرف نظر کنید. به جای آن باید روی سیستم ایمنی مرغ و جوجه ها تمرکز نمایید.

خود درمانی ممنوع
هرگز نه برای مرغ و جوجه ها و نه هیچ شخصی، خودسرانه دارو تجویز نکنید. آن هم زمانی که نمی دانید اصلا ریشه بیماری چیست و از کجا نشات گرفته است. این کار، درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی را به مراتب سخت تر می کند. زیرا تشخیص بیماری حتی برای دامپزشک هم دشوارتر می شود.

در درمان بیماری مرغ و جوجه ها عجله نکنید. بلافاصله بعد از دیدن اولین نشانه بیماری، به آن ها آنتی بیوتیک ندهید. زیرا ممکن هست که بیماری باکتریایی نباشد. سیر یا کپسول های آنتی بیوتیک، فقط برای درمان بیماری های باکتریایی موثر هستند. چرک خشک کن تاثیری روی بیماری ویروسی ندارد.

از طرفی دیگر، بسیاری از بیماریها دارای علائم مشابهی هستند. اینکه متوجه باکتریایی یا ویروسی بودن بیماری شوید، تنها با آزمایش پزشکی امکان پذیر است.

اشتباهات رایج استفاده از چرک خشک کن
تجویز و استفاده در بیماری غیر باکتریایی
دوز اشتباه برای پرنده بیمار تجویز می شود
برای مدت زمان اشتباهی تجویز می گردد
نوع اشتباهی از آنتی بیوتیک تزریق می شود
از طریق اشتباهی به پرنده داده می شود. برای مثال به جای مصرف خوراکی، تزریق می گردد.
تجویز اشتباه آنتی بیوتیک، علاوه بر اینکه به درمان سرماخوردگی جوجه و مرغ خانگی کمکی نمی کند بلکه بیماری را تشدید می کند. در نتیجه تجویز اشتباه، پرندگان به آنتی بیوتیک مقاوم می شوند. فراموش نکنید که فقط یک دامپزشک می تواند برای جوجه یا مرغ تخم گذار، آنتی بیوتیک تجویز کند.

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک                         با شماره تماس:09211304206                          باسایت: barbodtak.com          ایدی تلگرام:@barbodtak

ایدی اینستاگرام : _barbod_tak