بلاگ

معرفی ویژگی و نحوه عملکرد دستگاه جو پرکن

دستگاه پر کن جو

معرفی دستگاه جو پرک کن صنعتی

اهمیت خوراک دام برای پرورش دهندگان دام، بسیار مهم است. چرا که هر دامداری می‌داند سلامتی دام‌های پرورش داده شده به تغذیه‌ی درست و صحیح آنها بستگی دارد. خانوارهای روستایی که تولید کننده محصولات دامی خود هستند با برنامه غذایی درست دام‌ها، می‌توانند یک منبع درآمد خوب و پرسود داشته باشند. در ادامه با دستگاه پرکن جو بیشتر آشنا خواهید شد.

دستگاه پرک کن جو

این نوع دستگاه‌ها، از نوع بهترین دستگاه هستند چرا که از تجهیزات مرغوب و با کیفیت استفاده کرده‌اند و وارد بخش کشاورزی شده‌اند. رونق کشاورزی در هر کشور باعث می‌شود که صنعت غذایی و دامی آن کشور نیز با توسعه‌ی قابل توجهی مواجه باشد. رعایت استانداردهای جهانی در ساخت دستگاه‌هایی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند باعث می‌شود که کارهای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی مانند گذشته سخت نباشد.

از دستگاه پر کن جو و گندم برای تبدیل جو و گندم به پرک برای استفاده در دامداری‌ها و دامپروری‌ها استفاده می شود. این دستگاه همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد برای له کردن و پرک نمودن غلات و به خصوص جو و گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این دستگاه می‌توان در خط تولید آجیل و خشکبار، حبوبات، سبزی خشک، بسته‌بندی میوه خشک، خط تولید قند شکسته هم استفاده کرد.

مزیت استفاده از دستگاه جو پرک کن برای تولید خوراک دام

  • استفاده از دستگاه جو پرک کن برای تولید غذای دام باعث می‌شود که فرمول‌بندی غذای دام تحت کنترل دامدار باشد. دامدار با اطلاع از اصول و چگونگی تولید یک ترکیب مغذی و مقوی برای دام ها به راحتی می‌تواند در زمان‌های مختلف مراحل رشد و پرورش دام، برنامه غذایی مناسب را برای دام تهیه نماید.
  • تجهیزات تولید کننده‌ی غذای دام، با عملیاتی که بر روی مواد خوراکی و دانه‌های مصرفی انجام می‌دهند، موجب بالا رفتن کیفیت و استفاده راحت دام از این خوراک می‌گردد. در واقع دستگاه‌های خردکننده دانه‌ها و علوفه‌ها سبب می‌شوند که دام‌ها زمان کمتری را صرف غذا خوردن کنند.
  • با خرید دستگاه جو پرک کن باعث میشه خوراک دام با کیفیت مطلوب و مناسب به دام داده شود، زیرا علوفه‌ها و دانه‌های غلات قبل از خرد شدن موردبازرسی قرا می‌گیرند و مواد خارجی و ضایعات از آن‌ها جدا می‌گردد، انجام این عملیات نه تنها باعث می‌شود که دام‌ها تغذیه مناسبی داشته باشند، مانع از آسیب رسیدن به دندان‌های دام می‌شود. زیرا اگر در غلات سنگ یا هر گونه مواد خارجی وجود داشته باشد، تحت نظارت قرار گرفته و از علوفه‌ی دام جدا می‌گردد.
  • جو پرک باعث تامین انرژی لازم برای دام‌ها می‌شود و از دلایل افزایش پروتئین موجود در شیر آنها است. از مهم‌ترین ویتامین‌های موجود در جو می‌توان به پروتئین، متیونین، لیزین، سیستئین و تریپتوفان اشاره کرد. نکته‌ای که در زمان مصرف جو بایستی مورد توجه قرار گیرد مقدار مصرف آن می‌باشد. جو به دلیل اینکه باعث ایجاد اسیدوز و یا نفخ در بدن حیوان می‌شود بایستی در مصرف آن دقت لازم مبذول گردد. البته استفاده از جو براساس نوع حیوانی که باید از آن استفاده کند متفاوت می‌باشد و بایستی در هر دامی از مقدار معینی از جو پرک استفاده شود.
  • درصورت بروز هر گونه مشکل در دستگاه، جهت تعمیر و نگهداری می‌توانید اقدام کنید، چرا که سرویس و نگهداری از این دستگاه بسیار آسان و راحت می‌باشد.
  • ساخته شده از بهترین قطعات با کیفیت و بدون نیاز به قطعه مصرفی تا مدت طولانی.

ویژگی‌های دستگاه پرک کن جو

بعد از تبدیل دانه‌های جو به پرک به دلیل اینکه در معرض بخار آب نرم شده‌اند وارد مرحله‌ی خشک شدن می‌شوند و بعد از اینکه خنک شدند از محفظه‌ی خروجی دستگاه خارج می‌شوند. در واقع استفاده از بخار برای نرم و مرطوب کردن این دانه‌ها باعث می‌شود که شیر دام بیشتر از معمول باشد و پارامترهای مربوط به شیر مانند پروتئین و لاکتوز افزایش قابل توجهی بیابند. با استفاده از این دستگاه‌ها در صنعت دامپروری ضایعات کمتری ایجاد می‌شود و باعث رونق اقتصادی در این بخش می‌گردد.

نحوه عملکرد دستگاه پرک کن جو

دستگاه جو پرک کن با استفاده از دو روش تر و خشک عمل پرک کردن جو را انجام می‌دهد. در روش تر دانه‌ها قبل از اینکه زیر غلتک بروند به مدت 20 الی 30 دقیقه در معرض بخار قرار می‌گیرند و این کار باعث می‌شود که رطوبت دانه‌ها افزایش یابد و زمانی که زیر غلتک رفتند به راحتی پرس و به پرک تبدیل شوند. این کار علاوه بر این باعث می‌شود که ذرات ریز کمی ایجاد شود و بازدهی محصول بیشتر باشد. می‌توان برای ایجاد جوپرک از دستگاه تولید جو پرک نیز استفاده کرد.

دلیل اینکه از این دستگاه تولید جو پرک برای تبدیل جو به پرک استفاده می‌کنند این است که هضم جو پرک برای دام بهتر و بیشتر از خود دانه‌ی جو می‌باشد. زمانی که دانه‌ها در زیر غلتک رفتند به صورت پولک‌هایی نازک و پهن از آن خارج می‌شوند. با تبدیل جو به پولک بافت فیزیکی آنها نیز افزایش می‌یابد و قدرت هضم آن بهتر و بیشتر می‌شود.

نکات مهم در مورد دستگاه پرک کن جو

شرکت تولید کننده برای ساخت پرک کن جو از یک  الکتروموتور استفاده کرده است، که توان چرخشی آن برابر با 1400 دور در دقیقه که قدرتی به اندازه‌ی دو اسب بخار دارد. منبع تغذیه این دستگاه از نوع تک فاز ۲۲۰ ولت انتخاب شده تا قابل استفاده در محیط‌های مختلف و دامداری های سنتی نیز باشد. سازندگان تجهیزات صنعتی برای اینکه به دامدارن و دامپروان در زمینه تهیه خوراک دام کمک نمایند. تجهیزات لازم برای تولید انواع خوراک‌های دام را در ظرفیت‌های متنوع ساخته و در اختیار پرورش دهندگان دام قرار دادند. از تجهیزاتی که امروز در بازار برای هر دامداری قابل تهیه می‌باشد می‌توان به انواع آسیاب‌های خوراک دام، دستگاه‌های تولید پلت خوراکی، دستگاه علوفه کوب، دستگاه پرک کن جو و … اشاره نمود.