مطالب درمورد ادوات کشاورزی, مطالب درمورد ماشین الات صنعتی

پرکن مرغ- سئو شود

دستگاه پرکن مرغ

پرکن مرغ

پرکن مرغ یکی از ابزارهای لازم برای پرورش مرغ و کشتارگاه است. که در کمترین زمان ممکن و با کمترین زحمت امکان کندن پر مرغ را برای شما فراهم می‌کند. این دستگاه سرعت بسته‌بندی و عرضه مرغ را به شدت افزایش می‌دهد که لازمه کار هر کشتارگاهی است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با نحوه کار این دستگاه و اجزای تشکیل دهنده‌ی آن آشنا کنیم پس با ما در ادامه این نوشته همراه باشید.

دستگاه پر کن مرغ چیست؟

این دستگاه برای کندن پرهای جانوران مورد استفاده قرار می‌گیرد، و باید به صورتی عمل کند که هیچگونه آسیبی به لاشه‌ی پرندگان وارد نشود. دستگاه پرکن با توجه به استانداردهای موجود بوده و اجزای تشکیل دهنده‌ی آنها کاملا با کیفیت طراحی شده است.

وظیفه اصلی دستگاه پرکن مرغ

دستگاه‌‌های پرکن جایگزین نیروی انسانی شد. چرا که در زمان‌های قدیم مردم با زحمت زیاد و صرف زمان طولانی پر‌های مرغ را پر‌کنی می‌کردند، اما با وارد شدن این دستگاه‌‌ها سرعت تولید چندین هزار برابر شد و نیاز کمتری به نیروی انسانی احساس شد. با وارد کردن مرغ در داخل دستگاه، در عرض چند ثانیه تمامی پرهای مرغ کنده می‌شود و از طریق خروجی تعبیه شده، به خارج از دستگاه انتقال داده می‌شود. با استفاده از پرکن مرغ، در هر ساعت چندین مرغ را می‌توان پرکنی کرد.

روش کار با دستگاه پرکن مرغ را بدانیم

دستگاه پرکن مرغ بوسیله یک گرداننده و تعداد زیادی انگشتی پرها را از مرغ جدا می‌‌کند. در واقع با انداختن مرغ درون محفظه‌ی دستگاه، شاهد جدا شدن تمامی پرهای مرغ خواهید بود. لذا برای انجام اینکار یکسری نکات را باید رعایت کرد که در ادامه این موارد ذکر خواهد شد.

1-برش سر مرغ :  ابتدا مرغ‌ها را به روش اسلامی ذبح می‌کنیم، در واقع سر آنها را با چاقو برش می‌دهیم.

2-گذاشتن در آب داغ : بعد از ذبح کردن، مرغ‌ها را در داخل آب داغ قرار می‌دهیم.اینکار باعث نرم شدن پوست و روند پرکنی را سرعت می‌بخشد.

3-قرار دادن لاشه در دستگاه : دستگاه را روشن می‌کنیم، تا برای دقایقی موتور دستگاه بچرخد. لاشه‌ها را تک تک داخل دستگاه قرار می‌دهیم. عموما پرکن‌ها ظرفیت پرکنی سه الی چهار لاشه را دارند، مرغ‌ها با تماس با انگشتی‌ها پرهایشان جدا می‌شود.

4-ریختن آب روی لاشه : مهمترین مرحله، ریختن آب است که اگر انجام نشود پرکنی به صورت کامل انجام نخواهد شد. زمانی که مرغ در داخل دستگاه در حال چرخش است، باید روی آنها آب ریخته شود تا پرهای کنده شده از خروجی دستگاه خارج شوند، این کار باید به صورت مداوم انجام شود تاکاملا پرها از لاشه جدا شوند.

5-خارج کردن مرغ از دستگاه : بعد از انجام مراحل بالا می‌توانید مرغ‌ها را بدون پر از دستگاه بیرون بیاورید.

اجزای تشکیل دهنده‌ی دستگاه پرکن مرغ

1.       موتور

2.       تعداد زیادی انگشتی

3.       مخزن ضایعات

4.       محافظ موتور

5.       محافظ لاشه و دیواره های آن

6.       کلید کنترل

7.       دستگیره حمل و جابجایی

ویژگی های دستگاه پرکن مرغ

استفاده از محفظه‌ی خروجی برای خارج کردن زائدات حاصل از پر و آب از امکانات ویژه در دستگاه‌های پرکن مرغ محسوب می‌شود، این ویژگی باعث می‌شود که هیچگونه پر و آلودگی در مخزن دستگاه باقی نماند. جنس این محفظه دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود چرا که از گالوانیزه ساخته شده است. در ضمن به دلیل داشتن پایه‌های چرخ‌دار می‌توان آن را به راحتی جابه‌جا کرد.
پوشش بدنه‌ی آنها از رنگ الکترواستاتیک است، به دلیل اینکه دوام و پایداری آنها را در برابر تغییرات محیطی بالا می‌برد. این رنگ باعث می‌شود پرکن‌ها در برابر زنگ زدگی و پوسیده شدن مقاوم باشند و عمر این دستگاه‌ها بیشتر باشد.

نیرویی که این دستگاه برای انجام عملیات پرکنی از آن استفاده می‌کند، از نیروی برق تامین می‌شود که می‌توان با توجه به درخواست مشتری آن را مجهز به برق تکفاز و یا سه فاز کرد.
انگشتی‌های به کار رفته در این پرکن‌ها با استاندارد‌ها و از جنس رزین تولید شده است. که در همه‌ی مراحل قابل تعویض می‌باشد که در صورت نیاز در تعداد دلخواه می‌توانید آن‌ها را سفارش دهید. این انگشتی‌ها کاملا از حالت ارتجاعی برخوردار می‌باشند که این حالت باعث کنده شدن تمامی پرهای لاشه‌ی موجود شده و از تمامی کرک‌ها و پرها پاکسازی خواهد شد.

نکات مهم برای خرید دستگاه پرکن مرغ

اکنون که با ویژگی‌ها، کاربردها و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا شدید، ممکن است علاقه‌مند به خرید دستگاه پرکن مرغ شوید. لذا قبل از خرید یکسری نکات را باید در نظر بگیرید که در زیر این نکات به صورت مختصر بیان می‌شود:

الف – موتور دستگاه پرکن

موتور، قطعه مهمی است که در کیفیت یک پرکن تاثیر دارد. در قسمت زیر پرکن نصب شده و به صفحه‌ی کف وصل می‌شود.موتور با چرخش سریع این صفحه که دارای تعداد زیادی انگشتی است، لاشه پرنده را در داخل مخزن به چرخش درآورده و باعث جدا شدن پرها می‌شود. دقت کنید که حتما باید دارای گارانتی باشد، سعی کنید به مصرف برق آن دقت کنید که بسیار کم باشد. موتورهای موتوژن یا الکتروژن از نوع بهترین موتورهای ایرانی هستند که دارای گارانتی هستند و کیفیت کار بسیار خوبی دارند.  

ب – بدنه دستگاه پرکن

بدنه دستگاه حتما باید از استیل یا پلاستیک فوم ساخته شده باشد، زیرا احتمال زنگ زدگی بدنه‌ی آن بسیار بالاست چرا که دائما در ارتباط با آب است. بنابراین بهتر است که پرکن از ورق‌های گالوانیزه که دارای پوشش رنگ کوره‌ای و یا فلز استیل هستند، ساخته شده باشد. رعایت این موارد باعث طول عمر محصول می‌شوند، لذا قبل از خرید این موارد را در نظر بگیرید.

ج – انگشتی دستگاه پرکن

توجه به کیفیت انگشتی‌های پرکن مهم است چرا که در انواع مختلی وجود دارند. هر چه انگشتی ضخامت بیشتری داشته باشد و طول آن درازتر باشد، پرکنی را به شکل بهتری انجام خواهد داد. ضد سایش بودن لاستیک‌ها تاثیر زیادی در افزایش طول عمر آنها دارد.

 

د – خروجی دستگاه پرکن

در صورتی که یک دستگاه پرکن فاقد خروجی آب و پر باشد، عملا غیر کاربردی خواهد بود، چونکه پرکنی بدون استفاده از آب امکان پذیر نخواهد بود.

هـ – سایز و اندازه دستگاه پرکن

هر پرنده‌ای، پرکن مخصوص به خود را داراست. پرنده‌ای که جثه‌ی بزرگتری داشته باشد، به پرکنی با مخزن بزرگ نیاز دارد. معمولا پرکن‌ها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارند که برای پرنده‌های کوچک سایز، متوسط و بزرگ سایز طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

رعایت نظافت و شستشوی مداوم یکی از مهمترین مولفه‌ها در پرکنی است. شما با تهیه دستگاه پرکن مرغ، می‌توانید برنامه نظافتی روزانه بر روی آن اجرا کنید تا خیالتان از بابت سلامت لاشه راحت باشد.