مطالب در مورد جوجه ها و پرندگان

آموزش پرورش کبوتر و جوجه کشی از تخم کبوتر

پرورش کبوتر

آموزش پرورش کبوتر و جوجه کشی از تخم کبوتر

کبوتر پرنده ای از خانواده کبوتریان و راسته کبوترسانان است که هم به صورت وحشی و هم به صورت اهلی زندگی می کند. این پرنده در زبان فارسی با نام کفتر یا کوتر نیز شناخته می شود که واژه کفتر بیشتر متداول است و در اشعار شاهنامه نیز آمده است. پرورش کبوتر به عنوان یک پرنده اهلی از هزاران سال پیش قبل از میلاد در کشورهای یونان ، مصر ، چین ، ایران و روم رواج داشته است. پادشاهان این کشورها از کبوتر به عنوان یک پرنده نامه رسان استفاده می کردند. همچنین دریانوردان نیز این پرنده را در سفرها با خود برده و وقتی به مقصد می رسیدند ، نامه های خود را با آن ها به خانواده هایشان می فرستادند.
چکیده مقاله
شاید بسیاری از شما بارها از خود پرسیده اید که کبوترها از کجا آمده و چگونه اهلی می شوند؟ در این مقاله که از وب سایت اینترنتی ایزی باتور نشر شده است، سعی کرده ایم با توضیح اختصاصی در مورد کبوترها، انواع و نحوه زندگی آن ها ، اطلاعات مهمی در اختیار شما کاربران عزیز بگذاریم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
و همین حقایق نشان می دهد که کبوترها در سال های زیاد و متمادی همراه با انسان ها زندگی می کرده اند و جان بسیاری از افراد را از جنگ های جهانی نجات داده اند.
جالب است بدانید کبوتر چاهی اولین پرنده ای بود که به وسیله ی انسان ها اهلی شد و شما می توانید این تاریخچه 4500 قبل از میلاد را در کتب های مدرن عراقی مشاهده نمایید.
علاوه بر این موضوع فردی به نام چارلز داروین در انگلیس، علاقه ی شدیدی به کبوترها داشت و توانست در سال 1868 کتابی در مورده کفترها چاپ نموده و سبب ایجاد علاقه در بین افراد زیادی گردد.
قابل ذکر است که در سال 2017 با مطالعات زیست شناسی افراد مختلف روی تعدادی از کبوترها، به این پدیده ی شگفت دست پیدا نمودند که کبوترها از فهم زمانی و مکانی خاصی برخوردارند، مثلا دانشمندان یک خط طولانی یا کوتاه را مقابل چشمان کبوترها قرار می دادند و کبوتر هرچقدر در آن خطوط دقت می نمود نشانه ی طولانی بودن و هرچقدر کمتر دقت می نمود نشان کوتاه بودن خطوط می بود. همچنین مطالعات نشان داد که کبوترها می توانند راه بازگشت به خانه را از فاصله 2000 کیلومتری به راحتی پیدا نمایند.

« آموزش پرورش کبوتر »
نژادهای کبوتر
از میان نژادهای مختلف کبوتر می توان به کبوتر شناسای تگزاس ، کبوتر شاهی شناساو کارینه – مون داین ، کبوتر نامه رسان ، کبوتر شاهی سفید ، کبوتر جاینت هومر ، کبوتر کارنیه ، کبوتر مونداین ، کبوتر رنت ، کبوتر چین دار شرقی ، کبوتر مکه ، کبوتر بخارا ، کبوتر یعقوبی ، کبوتر دمنده ، کبوتر میگسار اشاره کرد.
تخم گذاری و تولید مثل کبوتر
کبوترها در سن 5 تا 7 ماهگی به بلوغ می رسند. مدت بلوغ کبوترها با وزن آن ها رابطه مستقیم دارد بدین معنی که هر چقدر کبوترها وزن بیشتری داشته باشند مدت زمان رسیدن آن ها به بلوغ نیز بیشتر خواهد بود. کبوترهای اهلی را به طور متوسط می توان تا 5 سال نگهداری کرد. این پرندگان در سال های دوم و سوم پرورش بیشترین بازدهی را دارند ولی از سال پنج میزان تولید مثل آن ها کاهش پیدا می کند. معمولا یک جفت کبوتر در هر سال 12 کبوتر جوان را به وجود می آورند. تولیدمثل 12 تا 15 جوجه کبوتر در هر سال مناسب در نظر گرفته می شود و تولید مثل 16 تا 20 قطعه جوجه بسیار خوب محسوب می شود. کبوترها در سال دارای 8 فاز تخم گذاری هستند و در هر فاز 2 تخم می گذارند.
محل نگهداری کبوتر
کبوترها را می توان در مکان های مختلف مانند داخل خانه یا پشت بام و یا در مزارع نگهداری کرد.
برای پرورش این پرنده در داخل خانه باید از قفس های فلزی ، چوبی یا حلبی استفاده کرد. معولا یک یا دو جفت پرنده را می توان در این قفس ها که اندازه کوچکی دارند نگهداری کرد.
برای پرورش کبوتر در پشت بام یا مزارع از قفس های بزرگ که دارای یک یا تعداد بیشتری در هستند استفاده کرد. در داخل این قفس ها می توان آشیانه هایی با اندازه 40 * 50 * 40 برای هر دو جفت کبوتر تعبیه کرد. این قفس های بزرگ که می توانند 50 جفت کبوتر را در خود جای دهند با ابعاد 2 * 2 * 3 متر می شود.

« آموزش جوجه کشی کبوتر »
آموزش جوجه کشی از کبوتر
جوجه کشی از کبوتر بین 17 تا 19 روز طول می کشد. در جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبوتر و هر پرنده دیگری باید توجه داشته باشید که طول مدت جوجه کشی از دو مرحله ستر و هچر تشکیل می شود. مرحله هچر سه روز آخر جوجه کشی است که در آن دما بیشتر از دمای مرحله ستر است. دمای مطلوب مرحله ستر 38 درجه و دمای مطلوب مرحله هچر 37.2 درجه سانتی گراد است. همچنین رطوبت مناسب برای مرحله ستری نیز برابر 61 درصد است باید در مرحله هچر افزایش پیدا کند.
کبوترها به صورت طبیعی با تامین دما و رطوبت مناسب می توانند از تخم های نطفه دار خود جوجه کشی کنند. اما برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار کبوتر به دستگاه جوجه کشی دارید. در استفاده از دستگاه های جوجه کشی مصنوعی برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبوتر باید اطلاعات جوجه کشی از این پرنده را که قبلا به آن ها اشاره شد ، به صورت دستی وارد دستگاه کنید

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک با شماره تماس:09211304206 باسایت: barbodtak.com ایدی تلگرام:@barbodtak
ایدی اینستاگرام : _barbod_tak