مطالب در مورد جوجه ها و پرندگان

غذای جوجه شترمرغ

غذای جوجه شترمرغ

پرورش شترمرغ از مرحله تولد جوجه ها تا سن کشتار و یا تخم گذاری مستلزم رعایت یک برنامه غذایی خاص می باشد. جوجه ها در طول دوره پرورش باید با یک جیره غذایی مخصوص تغذیه شوند. همچنین جیره غذایی در زمان پروار بندی آنها متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است که پرورش دهندگان متناسب با سن جوجه ها، آنها را تغذیه نمایند. تغذیه بخش بسیار حساس، هزینه بر و همچنین بخش حیاتی پرورش هر پرنده از جمله شتر مرغ می باشد. لازم به ذکر است که بیشترین تلفات معمولا در هفته های اولیه و در سنین پایین رخ میدهد. بنابراین باید به خوبی از جوجه ها نگه داری و محافظت شود و جیره غذایی دریافتی آنها نیز متناسب با سن و سیستم گوارشی آنها باشد.

وب سایت چیکن هچ برای افزایش سطح اطلاع کاربران و همچنین راهنمایی هر چه بیشتر پرورش دهندگان طیور، در این زمینه به شرح نحوه تغذیه جوجه شتر مرغ پرداخته است. در صورت نیاز به دستگاه جوجه کشی شترمرغ می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

تغذیه جوجه شترمرغ یک روزه
به صورت طبیعی تمامی جوجه ها پس از تولد دارای کیسه زرد می باشند که بیرون از بدن آنها قرار میگیرد. کیسه زرد از طریق ناف به سیستم گوارشی متصل بوده و یک منبع غذایی بسیار مفید است. در ماکیان کیسه زرد، 24 ساعت بعد از تولد، تقریبا جذب بدن جوجه ها میشود. اما در جوجه شترمرغ ها جذب کامل کیسه زرد بیش تر از چند روز طول میکشد. از این رو تغذیه جوجه ها معمولا 2 الی 3 روز پس از تولید شروع میشود.

تغذیه جوجه شترمرغ یک روزه

لازم به ذکر است که جوجه ها در ابتدا نیازی به تغذیه ندارند و مواد مغذی مورد نیاز آنها از طریق کیسه زرد تأمین میشود. همچنین تا جذب کامل کیسه زرد، نباید آن ها زیاد غذا بخورند. زیرا باعث عفونت بند ناف و مرگ جوجه ها میشود. در برخی از نژادهای شترمرغ، جوجه ها به مدت یک هفته میتوانند با کیسه زرد تغذیه شوند.

جلوگیری از التهاب کیسه زرد در جوجه ها

التهاب کیسه زرد یکی از عوامل شایع مرگ جوجه شترمرغ ها می باشد. برای جذب کامل این کیسه لازم است که در غذادهی جوجه ها محدودیت ایجاد نمود. بعنوان مثال استفاده از دان در هفته اول به دلیل ذخیره زرده بیشتر توصیه نمیشود. همچنین میتوان تعداد دفعات غذا خوردن جوجه ها را به 2 نوبت در روز تغییر داد. جوجه ها باید غذا را در عرض دو ساعت مصرف کنند. سریعتر از این زمان ممکن است باعث التهاب و یبوست روده در آنها شود. آن ها در یکی دو هفته اول خوراک آردی را به دان ترجیح میدهند.

کمک به جوجه ها در غذا خوردن
ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که جوجه ها اگر گرسنه و یا تشنه بمانند، تلف میشوند. آنها به صورت غریزی به دنبال غذا خواهند بود ولی باید به آنها کمک شود. بنابراین باید توجه جوجه ها را به دانخوری و آب خوری جلب نمود. جوجه ها در اثر خوردن اشیاء و مواد غیر خوراکی نیز تلف میشوند. بنابراین در یادگیری غدا باید به آنها کمک شود. جوجه های جوان بسیار کنجکاو بوده می توانند هر چیزی را ببلعند. باید دقت نمایید که جوجه ها ضایعات کاغذ را قورت ندهند زیرا باعث انباشت غذا در معده آنها میشود.

کمک به جوجه ها در غذا خوردن

برای تغذیه اولیه جوجه ها میتوان از پلت های تجاری آماده نیز استفاده نمود. حتی پلت استارتر مرغ و بوقلمون به شرطی که فاقد داروهای کوسیدیوز یونوفور باشد، برای تغذیه جوجه ها مناسب است.

شترمرغ ها برای تغذیه نیاز به دریافت الیاف خام دارند. علوفه های سبز خرد شده و سبزیجات همچون کلم و کاهو و تیکه های هویچ و تخم مرغ آب پز در تحریک اشتهای جوجه شترمرغ ها مؤثر می باشد.

تأمین مواد معدنی مورد نیاز جوجه شترمرغ ها
سنگ ریزه و ماسه نیز برای هضم بهتر غذا در سنگدان شترمرغ الزامی است. برای تأمین کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز جوجه ها میتوان از کلسیم فسفات و یا پودر استخوان، پودر صدف دریایی، و یا سنگ ریزه های آهکی بهره برد.

بستر جایگاه

در روش پرورش بر روی بستر باید کف سالن را با مواد خاصی پوشش دهید. برای این منظور پرورش دهندگان معمولا از بسترهای سیمانی و یا حصیر پلاستیکی، شن و ماسه و یا پوشال بهره میبرند. غذای جوجه ها را در ابتدا میتوان بر روی کارتن و یا کیسه های پارچه ای قرار داد. اما بعد از یکی دو روز باید از دانخوری استفاده شود. از آنجایی که این پرنده جثه بزرگی دارد، دانخوری آن نیز با دیگر پرنده ها فرق خواهد داشت.

دانخوری ها را طوری بچینید که اولا تعداد آنها کافی باشد و سپس جوجه ها به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. برای عادت دادن هر چه سریعتر جوجه ها به دان خوری، برای گردشگاه فضای بزرگ در نظر نگیرید.

در کنار غذا، آب نیز باید به اندازه کافی در دسترس جوجه ها باشد. بنابراین به تعداد کافی از ظرف آبخوری برای رفع تشنگی جوجه ها استفاده نمایید.

استفاده از یونجه بدون ساقه و برگ گیاه شبدر

به صورت طبیعی سیستم گوارشی شتر مرغ قدرت هضم الیاف بیشتری دارد. بنابراین از گیاه های مختلف می توان برای تغذیه آنها استفاده نمود. البته شترمرغ باید به سن معینی از رشد برسد تا بتوان از الیاف های خام استفاده کرد.

در 2 الی 3 هفته اول الیاف خام دریافتی جوجه ها باید کمتر از 5 درصد کل جیره غذایی آنها باشد. همچنین درصد چربی غذای آنها نیز باید کمتر از 5 درصد باشد. زیرا میزان هضم چربی در بدن جوجه ها بسیار پایین است.

در سن 21 روزگی به بعد می توان از گیاه یونجه و شبدر بدون ساقه و برگ های خرد شده گزنه در جیره غذایی جوجه ها استفاده نمود. لازم به ذکر است که خوردن ساقه گیاهان برای جوجه ها مضر می باشد. مصرف ساقه در هفته های اولیه باعث خطر انباشتگی در معده و یبوست روده ای خواهد شد.

زمان انتقال جوجه شترمرغ به چراگاه
بعد از 21 روز می توان جوجه ها را به چراگاه برد. اگر برای اولین بار می خواهید جوجه شتر مرغ را بعد از سن 3 هفتگی به چراگاه ببرد، زمان چرای جوجه ها حداکثر نیم ساعت و آن هم یک الی دو بار در روز باشد.

جوجه ها را به چراگاه هایی ببرید که ارتفاع گیاه یونجه در آنجا کمتر از ارتفاع پشت جوجه ها باشد. در غیر اینصورت جوجه ها به سختی می توانند از گیاه یونجه مصرف کنند و بیشتر به علف های هرز و سنگریزه های زمین نوک خواهند زد.

زمان انتقال جوجه شترمرغ به چراگاه

در زمان چراندن جوجه شترمرغ ها باید به خشک بودن و یا خیس بودن علوفه ها بسیار دقت نماید. مخصوصا تا سن 4 ماهگی علوفه های خیس و شبنم زده میتواند باعث مرگ جوجه ها شود. بنابراین از چراندن جوجه ها در چراگاه های مرطوب خودداری نمایید و یا اینکه علوفه مورد نیاز آنها را قبل از مصرف خیس نکنید.

در زمان شب نیازی به تغذیه جوجه ها نمی باشد. در هر دوره سعی کنید که وزن جوجه ها را کنترل کنید. کاهش و با افزایش وزن جوجه ها را می توان با کم و زیاد کردن درصد فیبر خام موجود در جیره کنترل نمود.

استفاده از سنگریزه در رژیم غذایی جوجه ها
شترمرغ ها می توانند طیف گسترده ای از مواد غذایی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. آنها می توانند علف، دانه، میوه، حشرات کوچک و مارمولک بخورند. همچنین آنها برای کمک به دستگاه گوارش خود و هضم غذا نیاز به خوردن سنگریزه دارند.

سنگ ریزه هایی به اندازه دانه برنج برای هضم بهتر غذا توسط سنگدان جوجه ها مناسب خواهد بود. سنگ ریزه را می توان از سن 21 روزگی به بعد به جوجه ها داد. همچنین استفاده از سنگ های صنعتی به دلیل ایجاد یبوست روده ای برای جبران این نیاز در جوجه توصیه نمیشود. در جدول زیر متوسط غذای مصرفی شترمرغ در دوره های مختلف را می توانید مشاهده کنید.

جدول متوسط غذای مصرفی روزانه شترمرغ در سنین مختلف

مراحل مختلف پرورش سن بر حسب ماه متوسط غذای مصرفی (گرم) وزن متوسط (کیلوگرم)
جوجه 0-1 120 0.75-3
1-2.5 360 3-15
نیمچه 2.5-6 1500 15-60
6-11 2500 60-80
11-14 2200 80-100
مولد بیش از 14 ماه 2300-2500 100-120
جمع بندی
شترمرغ پرنده ای گرمسیر بوده و می تواند بدون نوشیدن آب برای چند روز زندگی کند. اما شترمرغ های اهلی و مورد هدف پرورش به طور معمول همیشه به آب و غذا دسترسی دارند. در این مقاله از وب سایت چیکن هچ به توضیح تغذیه جوجه شترمرغ ها پرداختیم. برای تغذیه جوجه ها بیشتر پرورش دهندگان از پلت های آماده و کرامبل استفاده میکنند. این نوع خوراک به صورت فرموله شده و با ترکیبی از غلات همچون ذرت و کنجاله سویا و انواع مواد معدنی و ویتامینه حاصل میشود. خوراک مورد استفاده برای تغذیه جوجه شتر مرغ ها باید بدون فیبر باشد زیرا باعث انباشتگی غذا در روده و در نتیجه مرگ جوجه ها میشود. همچنین مصرف بیش از حد شن و سنگریزه نیز برای جوجه ها مضر است. به طور کلی برای رشد هر چه بهتر جوجه ها استفاده از خوراک تازه و باکیفیت و آب تمیز توصیه میشود.

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک با شماره تماس:09211304206 باسایت: barbodtak.com ایدی تلگرام:@barbodtak
ایدی اینستاگرام : _barbod_tak