مطالب درمورد ادوات کشاورزی

تاریخچه اختراع دستگاه کلاغ پران

دستگاه کلاغ پران

تاریخچه اختراع دستگاه کلاغ پران

در گذشته به علت عدم پیشرفت در کشاورزی و باغداری بسیاری از محصولات قبل از رسیدن به دست مصرف کننده دچار آفت می شد. آفات که به صور مختلف به محصولات صدمه وارد می کنند می توانند گیاهی و یا جانوری باشد. آفات جانوری خود به حیوانی و پرندگان تقسیم می شوند. همیشه بوده اند کسانی که در صدد دور کردن این گونه آفات از محصولات باشند. در گذشته برای دور کردن حیوانات از مزارع و باغات به ابزارمختلفی متوسل می شدند. از روشن کردن آتش در قسمت های مختلف منطقه تا ایجاد سروصدا با انواع وسایل حتی در بعضی از قسمت های مزرعه ها نیز از وجود مترسک کمک گرفته می شد و یا این که دور باغ یا مزرعه را با تور محفوظ می کردند. این کار شاید در مورد حیوانات جوابگو بود اما درباره پرندگان هیچ جوابی گرفته نمی شد. با پیشرفت در زمینه کشاورزی و تولید محصولات به صورت عمده این کارها برای دور نمودن آفات به افراد کمکی نمی کرد. زیرا به علت گستردگی مزارع نمی شد تمام سطح منطقه را زیر پوشش گرفت. و یکی دیگر هم این بود که دیگر این نوع ابزار آلات جواب گو نبود و حیوانات و پرندگان از مترسک ها نیز ترسی نداشتند. بعد از زمان بود که افراد به فکر اختراع دستگاهی شدند که با کمک نیروی انسانی و یا مکانیکی به کمک بیاید و سطح گسترده ای را نیز بتوان با آن تحت کنترل داشت. تا از آسیب و آفت زدگی محصولات جلوگیری شود. این هنگام بود که موفق به ساخت دستگاه گنجشک دور کن شدند.

دستگاه کلاغ پران گازی
این دستگاه ابتدا به صورت دستی مورد استفاده قرار می گرفت و به آن تفنگ کلاغ پران گفته می شد. نحوه کار آن هم به این صورت بود که افراد با این وسیله که به صورت تفنگ بود گلوله هایی را شلیک می کردند که صدای زیادی ایجاد می کرد و باعث ترس و فرار حیوانات و پرندگان می شد. اما کار با این تفنگ معایبی نیز به همراه داشت. یکی از این معایب این بود که همیشه باید افراد با تفنگ در حال گشت باشند و شلیک با آن با توسط فرد وارد انجام شود. یکی دیگر از معایب این کلاغ پران هم هزینه ی بالای گلوله های آن بود. بعد از زمانی افراد به فکر به کارگیری دستگاه کلاغ پران با کمک نیروی گاز افتادند و دستگاه کلاغ پران به صورت امروزی پیشرفت پیدا کرد. امروزه پیشرفت در این زمینه به حدی رسیده است که از کلاغ پران صوتی استفاده می شود. به این نوع از کلاغ پرانها، مترسک صوتی اطلاق می شود.

موارد استفاده دستگاه کلاغ پران
همیشه به این گونه نبوده است که کشاورزان و باغداران مورد حمله و آسیب حیوانات و پرندگان قرار گیرند. بسیاری از افراد دیگر هم که در زمینه ها ی دیگر به کار و فعالیت مشغول هستند مورد حمله این حیوانات و پرندگان قرار می گرفته اند.
همه ساله دولت ها هزینه های بالایی صرف نگه داری از بسیاری مکان های مورد حمله حیوانات می کنند. از جمله این مکان ها که هر ساله خسارات شدیدی از هجوم پرندگان به آن می بیند باندهای فرودگاه است.هر سال به علت ورود پرندگان به موتور هواپیماها بسیاری از این هواپیماها دچار آسیب می شوند و از پرواز باز می مانند. البته بازماندن این هواپیماها باعث ایجاد خسارات شدید به شرکت های هواپیمایی می شود. برای دور کردن پرندگان از باندهای فرودگاه از دستگاه کلاغ پران استفاده می شود.
اما این همه مشکلاتی نیست که که دولت با آن دست به گریبان است. هجوم پرندگان به کارخانجات خوراک دام و دان مرغداری ها هم هر ساله باعث ضرر و خسارات شدید به این کارخانه ها و انبارها می زند. برای همین کارخانه داران و صاحبان انبارها با استفاده از دستگاه کلاغ پران در صدد کم نمودن این حملات هستند.
یکی دیگر از موارد مصرف دستگاه کلاغ پران در مزارع پرورش ماهی است. این مزارع نیز هر ساله با هجوم پرندگان به آن و از بین بردن تخم ماهی ها و یا نوزادان ماهی خسارات شدیدی به آن می زنند. استفاده از توپ صوتی (کلاغ پران) به کم کردن آسیب و صدمات وارده به این مزارع کمک می کند.

نحوه کار کلاغ پران
کلاغ پران که با نام های دیگری همچون گنجشک دور کن، گراز دور کن، مترسک صوتی و یا توپ صوتی هم نامیده می شود با کپسول گاز و یا کپسول پیکنیک گاز مایع کار می کند. نحوه کار آن هم به این صورت است که با استفاده از گاز و فشار آن توپ صوتی با دستگاه پرتاب می شود و شدت صدایی به اندازه 120 دسیبل تولید می کند. این صدا که به اندازه صدای شلیک یک اسلحه ژ3 است در هر 2 دقیقه یکبار انجام می شود. با استفاده از این دستگاه کلاغ پران می توان تا سطح یک هکتار را پوشش داد و صدای آن تا تمام این مساحت به وضوح شنیده می شود. تولید این صدا باعث فرار و دور کردن حیواناتی مانند کلاغ، گنجشک، گراز و شغال می شود.
انواع مختلف توپ صوتی یا کلاغ پران
دستگاه گنجشک دور کن دارای دو نوع است. یک نوع ان مکانیکی است و هر 2 دقیقه یک بار انفجار ایجاد می کند و مساحت تحت پوشش آن هم بیش از یک هکتار است. نوع دوم دستگاه کلاغ پران شارژی است. این نوع از کلاغ پران ها به صورت تایم دار می باشد و می توان زمان برای آن معین کرد. این زمان ها از 2 دقیقه تا 20 دقیقه متغیر است. حتی در این مدل می توان مشخص کرد که پرتاب ها در روز انجام شود و یا در شب انجام شود. این مدل نیز مساحتی بیش از یک هکتار را تحت پوشش دارد. نوع پیشرفته ای هم جدیدا به بازار آمده است. در این مدل دستگاه که دیجیتالی است و یک صفحه مانیتور بر روی آن نصب شده است. با دادن برنامه شلیک این کار به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهد. مزیت استفاده از این نوع ایجاد انحنا در لوله خروجی است که باعث می شود صدای انفجار بیشتر و شدیدتر شود. در این صورت مقدار تحت پوشش این مدل بیشتر از یک هکتار می شود.

مکان هایی که می توان از دستگاه کلاغ پران در آن استفاده کرد
از این دستگاه در بسیاری از مکان ها که مورد هجوم پرندگان و یا حمله حیوانات وحشی قرار می گیرد می توان استفاده نمود. از جمله این مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.
-تمامی مزارع کشاورزی و باغ های میوه
-در تمام باند های فرودگاهی
-انبارهای دان و داخل محوطه مرغداری ها
-انبارهای کارخانه های خوراک دام و طیور و دامپروری ها
-همه مزارع پرورش ماهی و آبزیان
-از این دستگاه می توان برای فراری دادن شغال و گرگ در محوطه پرورش شتر مرغ نیز استفاده کرد.
نکات ایمنی که در هنگام کار از دستگاه کلاغ پران
این دستگاه نیز مانند تمام دستگاه های مکانیکی دارای نکات مصرف مهمی است که باید حتما رعایت شود. در غیر این صورت باعث ایجاد خطر و یا آسیب دیدگی در افراد و یا صدمه به خود دستگاه کلاغ پران می شود.
1-در مکان های مسکونی و محل رفت و آمد انسان از دستگاه توپ صوتی به هیچ وجه استفاده نکنید. این کار باعث لطمات جبران ناپذیری به افراد می شود.
2-در اولین مرتبه استفاده از کلاغ پران پشت دستگاه بایستید و جلوی لوله آن هرگز قرار نگیرید. این کار مانع از آسیب دیدگی شما در حین شلیک می شود.
3-دستگاه را هیچ گاه بر روی درخت نصب نکنید. این کار در صورت شلیک دستگاه کلاغ پران باعث افتادن و صدمه به دستگاه می شود.
4-روی دستگاه را با چیزی نپوشانید بارندگی بر روی دستگاه اثری ندارد. در صورت پوشش بر روی دستگاه و عدم دید کافی باعث ایجاد خطر برای افراد رهگذر خواهید شد.
5- برای این که دستگاه توپ صوتی شما به بهترین حالت ممکن شلیک کند و کارکرد درستی داشته باشد. این دستگاه را بر روی سطح صاف و بدون ناهمواری قرار دهید. این کار کمک می کند تا دستگاه در اثر ضربه ناشی از شلیک پرت نشود و یا روی زمین نیفتد.
6-دستگاه کلاغ پران را بالاتر از علف های خشک در ارتفاع 2 متری قرار دهید.

ویژگی های دستگاه کلاغ پران
در این قسمت شما را با مشخصات این دستگاه بیشتر آشنا خواهیم کرد.
-در صورت استفاده از کپسول گاز پیکنیک 2 کیلوگرمی شما می توانید 2970 شلیک و انفجار داشته باشید.
-مساحت تحت پوشش این دستگاه یک هکتار است. شدت تولید صدا نیز با این دستگاه 120 دسیبل است.
-زمان انفجار در نوع مکانیکی از 2 تا 10 دقیقه است. و در نوع شارژی از 2 تا 20 دقیقه است.
-وزن خود این دستگاه کلاغ پران حدود 6 کیلوگرم است. اندازه این دستگاه هم 15 در 97 در 52 سانتی متر است.
– دستگاه کلاغ پران دارای 1 سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشد.
-توجه کنید که در مدل مکانیکی به علت کارایی ساده تر امکان استفاده بیشتر است. سرویس و نگه داری این مدل نیز راحت تر و ساده تر است.

عیب یابی در دستگاه کلاغ پران
همان گونه که در قبل گفته شد این دستگاه در دو مدل مکانیکی و دیجیتالی در بازار موجود است. همه دستگاه ها بعد از مدتی کار کردن نیاز به تعمیر و نگه داری دارند. نوع دیجیتالی این دستگاه بسیار پیشرفته است و تعمیر آن نیازمند افرا دبا تخصص بالا است. اما در نوع مکانیکی وجود چند قطعه کاربردی در آن و استهلاک بعد از استفاده آن را محتاج به تعمیر و تعویض می کند. اگر شما این قطعات را تعویض کنید مشکل دستگاه حل می شود و شروع به کار می کند.
اگر دستگاه بعد از مدتی استفاده شلیک نکرد ممکن است فندک و شمع دستگاه که تولید جرقه و انفجار را می کند مستهلک شده باشد. در صورت تعویض مشکل به راحتی قابل حل است.
برای تعویض فندک و شمع با باز کردن پایه ها و پیچ گارد اطراف فندک آن را عوض کنید. اما اگر باز هم مشکل حل نشد و دستگاه کلاغ پران شما شلیک نکرد. شیر رگلاتور را هم تمیز کنید تا جرم و گرفتگی آن برطرف شود. در صورت وجود مشکل می توانید شیر رگلاتور را تعویض نمایید.
طریقه استفاده از توپ صوتی کشاورزی
همیشه جانوران و حیواناتی بوده اند که برای دسترسی به خوراک از محل زندگی خود خارج و به مزارع و محیط زندگی انسان ها وارد شده اند. این جانوران همیشه باعث ایجاد لطمات بسیار زیادی به محصولات کشاورزی و دامداری و حتی مرغداری ها شده اند. جانورانی مانند گراز که با از ریشه درآوردن گیاهان باعث از بین رفتن آن ها می شوند. ویا کلاغ ها که تخم مرغ ها و جوجه های کوچک را برمی داشته اند. استفاده از وسیله ای که این حیوانات را از محیط زندگی انسان دور کند همیشه مورد توجه بوده است. برای همین با اختراع دستگاه کلاغ پران یا توپ صوتی مشکل این دسته از افراد که مورد تهاجم قرار می گرفتند حل شد. استفاده از دستگاه کلاغ پران به خاطر سادگی در کار بسیار ساده و آسان است.
برای این که از دستگاه به نحو مفیدی استفاده شود بهتر است نکات مهم استفاده از آن را بدانید. برای این کار ابتدا دستگاه را روی پایه های خود سوار می کنید. این پایه ها که یا به صورت تلسکوپی است و یا ساده باید در محل محکم شود تا در صورت برخورد حیوانات و یا باد بر زمین نیفتد. یک کپسول گاز مایع را که می تواند پکنیکی نیز باشد با کمک زنجیر به این پایه ها متصل می کنید. اگر از کپسول های بزرگ استفاده می کنید بستن آن ضرورتی ندارد. شیلنگ کپسول را به محل مورد نظر متصل کرده و گاز را باز می کنید. راحتی استفاده از این دستگاه باعث شده است تا بیشتر باغداران و کشاورزان و افراد در معرض آسیب توسط جانوران از آن استفاده کنند. دستگاه کلاغ پران ساخت کشور ترکیه است و به دو صورت هیدرولیکی و شارژی کار می کند. نوع شارژی آن دیجیتالی بوده و کار با آن را باید از افراد متخصص در این زمینه آموخت. اما کاربا نوع هیدرولیکی آن بسیار راحت است و می توانید به آسانی این دستگاه را راه اندازی و مورد استفاده قرار دهید.

فروش کلاغ پران
همان طور که در قسمت های بالا گفته شد این دستگاه ساخت کشور ترکیه است. این شرکت انواع محصولات خود را با بهترین کیفیت و از مواد درجه یک تهیه می کند. به خاطر مرغوبیت مواد در ساخت این دستگاه بدنه و پایه های مقاومی دارد و به راحتی آسیب نمی بیند. اما در مورد قیمت کلاغ پران باید گفته شود این دستگاه با توجه به نوع و مدل آن قیمت های متفاوتی دارد. نوع هیدرولیکی به علت سهولت در به کارگیری قیمت کمتری نسبت به مدل های شارژی آن دارد. مدل های شارژی به علت استفاده کردن فن آوری دیجیتال در آن و داشتن تایمر قیمت بالاتری نسبت به نوع دیگر دارد. اما اگر شما در انتخاب نوع دستگاه کلاغ پران خود تردید دارید و نمی دانید کدام یک را انتخاب نمایید می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی ما از انواع این کلاغ پران ها دیدن کنید و نسبت به انتخاب و خرید نوع انتخابی اقدام کنید. شما می توانید با مراجعه به سایت ما از قیمت توپ کلاغ پران مطلع شوید. سایت ما با افتخار اعلام می دارد که این محصولات از کشور ترکیه مستقیم به دست ما می رسد و ما نیز با قیمت بسیار مناسب آن را به دست شما مصرف کننده عزیز خواهیم رساند.
سایت فروشگاهی توپ صوتی
سایت نیکاکورپ با توجه به نیاز شما مشتریان گرامی اقدام به فروش محصولات مورد نیاز شما می نماید. اگر هنوز شما درباره خرید دستگاه کلاغ پران تردید دارید می توانید با مراجعه به سایت ما با مشاوران ما مشورت و نسبت به خرید دستگاه کلاغ پران اقدام نمایید. مشاوران ما در سایت نیکاکورپ آماده پاسخ گویی به شما مشتریان عزیز می باشد. ما این محصولات را با گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتریان خود عرضه می کنیم. توجه کنید که به تازگی نوع دیگری از دستگاه کلاغ پران به بازار آمده است که از سیستم صوتی و باتری خورشیدی در آن استفاده شده است. این مدل به علت کارایی ویژه و تنوع در صداهای ایجاد کرده از قیمت نسبتا بالاتری نسبت به انواع دیگر برخوردار است.
نکات مهم هنگام خرید کلاغ پران
هنگام خرید لطفا محافظ دستگاه را نیز تهیه فرمایید. این محافظ از دستگاه در برابر آسیب های احتمالی مراقبت می کند. حتما هنگام استفاده برای اولین بار از افراد مطلع و مجرب کمک بگیرید. نکات ایمنی را هنگام استفاده از دستگاه کلاغ پران رعایت کنید. دستگاه را هر چند وقت یک بار چک کنید و در مورد درستی انجام کار مورد بازرسی قرار دهید. مواظب باشید در هنگام شلیک دستگاه در جلوی آن قرار نگیرید. از محکم بودن دستگاه بر روی زمین اطمینان حاصل کنید.

شرکت صنعتی باربدگستران میلاد تک با شماره تماس:09211304206 باسایت: barbodtak.com ایدی تلگرام:@barbodtak
ایدی اینستاگرام : _barbod_tak